Ivo Cerman

Babiš bude novináře učit psát pravdu

6. 09. 2013 10:30:10
„Do médií jsem vstoupil proto, že mám trvalé problémy s novináři,“ říká Andrej Babiš v poučném rozhovoru pro mediaguru.cz. Ale ujasněme si úvodem jednu terminologickou nepřesnost. Babiš do médií „nevstoupil“, on si je koupil. A to ne metaforicky, ale doslova. Ale kdyby miliardář řekl „Média jsem si koupil proto, že mám trvale problém s novináři“, už by to neznělo tak bezelstně a poctivácky.

Ale počkejme, vždyť nový majitel přeci ve svém prohlášení ujistil veřejnost, že novinářům nebude zasahovat do práce. Možná jde o čistě obchodní transakci, možná se na nově nabyté vydavatelství MAFRA dívá jen jako na investici, ze které chce mít zisk. Ale ouha, to vyvrací další výrok: ... „A myslel jsem si tedy, že když novinář nepíše pravdu, tak že by měl existovat nějaký způsob, jak omyly korigovat.“ Tím se dostáváme k příslibu aktivního zasahování do novinářské práce. Je třeba „korigovat omyly“. To zní taky vcelku poctivě, Babišovi jde jen o pravda. A úsilí o pravdivé vylíčení by mělo vskutku být hlavním cílem zpravodajství. Jenže další čtení Babišova rozhovoru ukazuje, že on sám moc nevěří, že u zpravodajství existuje pravdivá verze. Zjistil to prý, když se zamýšlel nad tím, proč o něm noviny lžou. „Vůbec jsem nechápal, proč o mně novináři tak píšou. Přišel jsem na to časem, když jsem zjistil, že mají své zájmy – ekonomické, politické.“

Jako by tu probleskovala marxistická nauka o ekonomické základně, která určuje nadstavbu. Každý jedná jen v souladu se svými ekonomickými zájmy, ty nás determinují. „..noviny jsou pod vlivem agentur, mají různé zájmy, žijeme ve zkorumpované zemi. Jako skupina, která podniká ve všech možných oblastech, jsme měli problém s vyjádřením. Když na nás nejrůznější iniciativy útočily, nemohli jsme říci, že je to lež.“

Ale pokud jednání novinářů určují jen ekonomické zájmy, tak se přeci nikdy nemůžou přinutit psát pravdu. Zná Babiš recept, jak jim ukázat cestu? Nic takového ani neslibuje. Naopak, lež líčí jako normální jev. V postatě si tím jen ospravedlňuje, že lže taky. Je to jednoduchá logika: Všichni lžou – tudíž pravda neexistuje – tudíž mi nikdo nemůže vyčítat, že lžu taky. “Svět je nespravedlivý a my žijeme ve lži politické i marketingové,” říká Babiš.

Ale vždyť maluju čerta na zeď. Takový miliardář to přeci nemá za potřebí. Proč jej podezírat z toho, že MAFRu koupil kvůli politické propagandě svého pseudohnutí, že ANO? Vždyť sám říká, že za peníze, které dal za ztrátovou MAFRu, by si mohl koupit veškerý reklamní prostor v médiích. Jenže, ouha, podívejte se, jak to dopadlo, když to chtěl Babiš zkusit přes placenou reklamu.... Sám říká: “Potkali jsme se s panem Sedláčkem (Daniel Sedláček – předseda představenstva Media Bohemia, pozn. red.) a možná nás někdo viděl. Setkali jsme se kvůli podpoře našeho politického hnutí v rádiích, ale pan Sedláček to odmítl jako politickou reklamu.” Šlo opravdu jen o mrzkou a přízemní politickou reklamu?

Autor: Ivo Cerman | karma: 14.71 | přečteno: 650 ×
Poslední články autora