Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chtějí vůbec Romové demokracii?

18. 10. 2013 11:00:05
Nepatřičná otázka? To si nemyslím. Napadla mě, když jsem nedávno byl nucen vyslechnout několikahodinovou řečnickou masáž romských aktivistů na jednom vzdělávacím semináři pro střední školy. Tématem byla otázka demokracie.

Nebudu teď rozebírat poněkud účelový pohled romských aktivistů na dějiny a na lidská práva. Jen na okraj poznamenávám, že Romové jsou údajně 600 let utlačováni bílou rasou (tj. Čechy??), že jsou na ně v Čechách pořádány pogromy, že jsou zotročováni podobně jako američtí černoši, že v Budějovicích prý vznikají pogromy i kvůli „drobné chybičce“, že pogromy v Čechách neberou konce a Romům nezbývá než čekat na zimu, neboť jen ta zabrání novému holokaustu...

Zastavit se chci spíš u jiného momentu. Mluvčí proslulé Agentury pro začleňování v jednu chvíli napsal na tabuli: Jižní Čechy – 2012 – 2013.

Načež se morálně drtivým pohledem obrátil do publika a sdělil posluchačům, že studenti v jižních Čechách demonstrovali v předchozím roce proti komunistům, ale – táže se – jak to, že se nikdo z nich neozval proti pogromům, ke kterým prý došlo v Českých Budějovicích letos v létě?

Ponechávám stranou otázku, zda začleňující agent ve svém tvrzení uvádí správná fakta. Chci ale poukázat na to, že se vnucuje protiotázka: Jak to, že se jihočeští Romové v roce 2012 nepřipojili k demonstracím proti komunistické straně? Proč jim nevadilo, že vzdělávání v jihočeském kraji bylo svěřeno do rukou KSČM? Že by jim nezáleželo na kvalitě ani na obsahu veřejného vzdělání?

Jde opravdu o lidská práva?

Myslím, že tohle je myšlenka, která jde k jádru věci. Romové ani romští a tzv. proromští aktivisté nikdy nespojují svoje obvinění či požadavky s obecnými principy demokracie. Vždycky požadují jen něco pro Romy, nikdy jim nejde o společné hodnoty (např. kvalitní školství), ani o dodržování obecných principů (např. dodržování práva). Těžko pak může někdo věřit, že domýšlejí obecné důsledky své kritiky či svých požadavků.

Asi řeknete, že přeci stačí, když se hlásí k lidským právům, protože respekt k lidským právům přece odlišuje demokratický stát od totalitního. Jenže lidskými právy se oháněly i komunistické totalitní státy, které měly ve svých ústavách dokonce delší seznamy práv, než leckterá demokratická země a ještě tvrdily, že jejich pojetí je lepší, protože je mají „materiálně zabezpečené“. Lidskými právy se ohánějí nejrůznější extrémistické i teroristické organizace, zkrátka – jak pravil polský filozof Leszek Kolakowski – jazykem lidských práv lze obhájit cokoliv. Vždyť i Hitler se oháněl právem na sebeurčení.

Každý Rom je morální autorita

Na zmíněném semináři jsem si uvědomil, že nás lenost uvažovat dovedla k jinému extrému. Romům a romským aktivistům se propůjčila božská autorita jakýchsi „přirozeně dobrých divochů“, kteří mají v morálních otázkách vždy pravdu, ať už říkají sebevětší nesmysly. I v nich samotných vyvolal tento postoj přesvědčení, že o otázkách lidských práv a demokracie mohou poučovat , aniž si o nich něco zjistí. Hlavní je přece bojovat, bojovat proti rasismu, proti fašismu... Ale ve jménu čeho, prosím pěkně? Bojovat proti špatné věci ještě neznamená, že bojuju za něco dobrého.

Vážně, chtějí Romové demokracii? Ptám se, protože svatý boj za romskou věc pomalu přerůstá v delegitimizační kampaň proti České republice jako rasistickému státu a v masové obviňování českého obyvatelstva z rasismu. Dává svatý boj proti rasismu právo lhát a právo nepravdivě obviňovat? Jak si romští aktivisté představují uspořádání nerasistické České republiky, kde nebude údajných pogromů? Má se obyvatelstvo rozdělit na rasy a národnostní menšiny a každé přidělit matematicky nějaká její specifická práva?

Myslím, že o postoji Romů k demokracii vypovídají spíše některé činy. Na příklad to, že někteří jsou ochotni prodat svůj hlas ve volbách za 100,- Kč. Problém samozřejmě není cena, ale o to, že je někdo ochoten prodat výkon svého občanského práva – to je stejné, jako kdyby řekl, že mu na něm nezáleží. Jiný příklad byly případy těch Romů, kteří v Kanadě a Anglii žádali o politický azyl. Co tam asi říkali o České republice? Asi tam neřekli, že přicházejí z demokratické ale chudé země, která má sice sociální problémy, ale stát je založen na respektu k lidským právům, která mají stejnou platnost pro všechny. Jiným případem je školní docházka – u nás je to jediná občanská povinnost zakotvená v Listině práv. Mluví romští aktivisté s Romy o těchto obecných otázkách?

Autor: Ivo Cerman | pátek 18.10.2013 11:00 | karma článku: 48.21 | přečteno: 21680x

Další články blogera

Ivo Cerman

Proč má Marie Terezie málo pomníků?

V sobotu 13. 5. se bude v 16.00 klást základní kámen pomníku Marie Terezie v Praze. Co se počtu pomníků týče, panovnice daleko zaostávala za svým synem Josefem II. Bylo to popularitou?

13.5.2017 v 13:00 | Karma článku: 10.88 | Přečteno: 409 | Diskuse

Ivo Cerman

Casanova věřil v Boha, ale trochu jinak....

Ve chvíli všeobecného úpadku evropských hodnot nás může zachránit jen filozofie člověka, který to s láskou myslel vážně...

25.3.2017 v 19:28 | Karma článku: 11.57 | Přečteno: 449 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Ladislav Větvička

Pamatnik Vasila Bilaka zničila pravicova oportunystka

To su věci, co? To je jak pamatnik Rajnharda Hajdrycha. Nebo Hajnricha Himmlera. Že řikate, že to byli zločinci? Ja si to nemyslim, bo přece nebyli odsuzeni soudem!

22.8.2017 v 11:55 | Karma článku: 31.30 | Přečteno: 805 | Diskuse

Karel Trčálek

Chěl bych vidět někoho, kdo chce volit prof. Drahoše

Kdo může, proboha, volit prof. Drahoše? Co je to za lidi, těch 16%, co ho chce volit? Vítači, sluníčkaři a ti další? Hanba vám!

22.8.2017 v 11:09 | Karma článku: 12.70 | Přečteno: 1109 | Diskuse

Vladimír Kroupa

Když čert kálí na jednu hromadu…

Nevím, v jaké konstelaci byly hvězdy v pátek 18.8. 2017, ale muselo to být něco hodně divného. Povím Vám o dvou událostech té noci, jedné jsem se stal přímým účastníkem, tu druhou si bohužel „vyžral“ až do dna jeden můj známý...

22.8.2017 v 10:52 | Karma článku: 21.53 | Přečteno: 649 | Diskuse

Jan Dvořák

Hidžáb je škodlivý, dokázali vědci!

Název uvedl jen jedno ze tří horkých témat aktuální nástěnky. Je hodno vaší pozornosti stejně jako témata o válečném štváči Zaorálkovi a o p. pres. Trumpovi, kterého chtějí demokraté a republikánští zrádci prohlásit za blázna.

22.8.2017 v 10:18 | Karma článku: 9.71 | Přečteno: 248 | Diskuse

Pavel Chalupský

Je reror error?

Teror má mnoho podob, funkcí, projevů a cílů. Teror patří nyní mezi nejfrekventovanější slova. Teror má nyní svoji mediální pozornost. Teror nyní dosahuje svých cílů. I díky nám. Kdo seje vítr, sklízí bouři?

22.8.2017 v 10:17 | Karma článku: 3.12 | Přečteno: 99 | Diskuse
Počet článků 140 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2297

Jsem historik, píšu knihy, čtu knihy a pořád někam jezdím.Naposledy jsem vydal knihu "Habsburkové 1740-1918. Vznikání občanské společnosti." (2016), která ukazuje, že historie našich občanských svobod začíná dlouho před rokem 1918. Od osvícenské, ani liberální Evropy jsme nebyli izolováni. 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené články

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.