Casanova věřil v Boha, ale trochu jinak....
„Takže patřil Casanova k náboženskému osvícenství?“ ptal se mě jednou na kongresu ISECS jeden americký kolega.
No, Casanova kupodivu bránil náboženství. Viděl se jako poslední záštita upadající morálky, která odolává útokům nemravnému Voltaira. Toho ve slavném dopise herci Soulému demaskoval jako ateistu. Snažil se kolegům osvícencům dokázat, že Voltaire už to s útoky na náboženství přehání do té míry, že už není theistou, ale ateistou. Už neodstraňuje z ryzího přirozeného náboženství jen škodlivé nánosy kněžourů, už odstraňuje náboženství samotné. A to mravný Casanova nemohl nechat být jen tak.
Takže asi ano, řekl jsem tenkrát. Jenže jsem katolicky orientovanému kolegovi neprozradil, že Casanova vyznával trochu svéráznou variaci křesťanství. Nejvýše totiž oceňoval boží přikázání „Milujte se a množte se“. Na to jsem přišel až při práci na nové publikaci Casanova. Enlightenment Philosopher, která vyšla v Oxfordu v září 2016.
Utopie láskyplné společnosti
Své evangelium skutečné křesťanské lásky Casanova začal hlásat ve Španělsku. Nějak se mu asi doneslo, že po vyhnání jezuitů se reformní vláda osvícenců kolem Carlose III. snaží osídlit pusté oblasti Sierra Morena v jižním Španělsku.
Casanova vycítil příležitost a předložil ministru Campomanesovi smělý plán na kolonizaci, v němž svoje zkušenosti milovníka spojil s hlubokou křesťanskou vírou. V podstatě chtěl, aby v Sierra Morena vznikla jakási utopistická společnost budoucnosti, která bude milostně tak výkonná, že během krátké doby osídlí celou zpustlou oblast. Věřil, že s jeho metodou stačí k uskutečnění plánu jen malá skupinka statečných. Casanova uznával, že je nutné, aby kolonisté museli tvrdě pracovat, ale zároveň nabádal ministra Campomanese, že bez legrace a uvolnění nevydrží kolonisté pracovat moc dlouho a k rozmnožování se nedostanou už vůbec. A udržení schopnosti rozmnožovat se považoval Casanova za nejvyšší náboženskou i občanskou povinnost. Proto zdůrazňoval nutnost pořádání slavností, pěstování hudby a častou zábavu. Praktik Casanova však tušil, že pro vyšší efektivitu by bylo dobré, aby členové jeho kolonie nebyli omezováni monogamií. Jenže skvělé křesťanské náboženství nám mnohoženství nepovoluje, posteskl si ve svém filozofickém projektu. Dovoluje nám však střídat manželky po sobě! Tudíž Casanova radil umožnit v kolonii rozvod, aby mohl každý obyvatel oplodnit během života několik různých žen.
Milujte se a množte se
Takové pojetí společnosti, která uznává imperativ rozmnožování za každou cenu, mělo svůj vzor v hlubinách Montesquieuovy knihy O duchu zákonů, ale Casanova se raději odvolával na bibli. Španělskému ministrovi kladl před oči příklad Noeho a jeho rodiny, před kterou stál nelehký úkol, obnovit po Potopě světa celý lidský rod! „Pomyslete na oněch osm statečných,“ psal Casanova, „kteří vynaložili takové úsilí, že se jim po Potopě podařilo osídlit celý svět.“ A podařilo se jim to, i když jich bylo tak málo.
I navzdory tak úctyhodnému křesťanskému vzoru Campomanes nepodpořil Casanovův projekt a jeho hipíkovská kolonie ve Španělsku nevznikla. Svět byl připraven o jeden velký sociální experiment. Casanova si spravil náladu aspoň v utopistickém románu Icosameron, který v roce 1788 vydal v Praze. V něm hlavní hrdina se svou sestrou (!) osídlí celý podzemní svět díky nadpřirozené schopnosti rozmnožování, kterou mezi původními obyvateli podzemí má jen hrstka aristokracie. Když už je tato incestní společnost natolik početná, že pro ní musí její zakladatel vytvořit zákony, postaví na první místo ochranu schopnosti rozmnožovat se, přesně jak to káže bible.
Tak Casanova dokázal udělat ze sexu náboženskou povinnost a navíc překonat propast mezi křesťanstvím radikálním osvícenstvím. Může tato syntéza sloužit jako základ pro nalezení skutečných evropských hodnot, které se dnes snažíme rozvíjet?
Ivo Cerman
V čem se antiizraelská petice z 6. 2. mýlí
Podívejme se, jak se to má s mezinárodním právem, a posuďme, zda se Izrael ve válce dopouští genocidy.
Ivo Cerman
Rozbor signatářů antiizraelské výzvy z 6. února (doplněno o reakci)
Zkusme si za jména doplnit instituce, kde signatáři působí. Zjistíme organizační zázemí levicového "antiizraelského hnutí".
Ivo Cerman
Když Erasmus Rotterdamský bránil svobodu proti luteránům
Podle školního dějepisu byla reformace krokem k moderně, ve skutečnosti bránil lidskou svobodu spíš katolický kněz Erasmus Rotterdamský.
Ivo Cerman
Překvapivá obvinění Izraele v pořadu Máte slovo!
Výsledkem pořadu Máte slovo bylo další obvinění Izraele z vraždění dětí a pohádka o dobrotivé vládě Hamásu v pásmu Gazy.
Ivo Cerman
Obhájce terorismu na Fakultě humanitních studií UK
Stávkující humanistická fakulta chce prý peníze na „kvalitu“, ve skutečnosti za vaše peníze živí antisemitskou propagandu.
Ivo Cerman
Neříkal jsem, že učebnice má být národovecká, ale realistická
Hlavní autor učebnice mylně tvrdí, že jsem ji kritizoval z pozic „dojemné obrany češství“. To je ale nepochopení Jardo.
Ivo Cerman
Propaguje nová učebnice dějepisu socialismus?
Nová učebnice soudobých dějin pro ZŠ by měla vychovávat občany pro stát, připravuje ale spíš komparsisty pro marketingové kampaně.
Ivo Cerman
Kauza edukátorů na ÚSTR. Vážně je dějepis v ohrožení?
Ve sporu o ÚSTR je vše přesně naopak, než tvrdí média. Odchod rudých edukátorů z ústavu je možná dobrá věc.
Ivo Cerman
Kunderův Unesený Západ. Co na to dnešní historik?
Patří Ukrajina na Západ? Pozor tento blog obsahuje nebezpečné informace, které jste se v dějepise neučili!
Ivo Cerman
Co si lidé myslí o stávce filozofických fakult
Pořád si někdo z děkanů filozofických fakult myslí, že „stávka“ 28. 3. je dobrý nápad? Pak by si měli přečíst tohle.
Ivo Cerman
Historické objevy, které během covidu zapadly
Chodíval jsem kolem zavřených knihkupectví a bylo mi líto, že o nových knížkách k dějinám raného novověku se nikdo nedozví.
Ivo Cerman
Kdo odvrátil migrační pohromu? Babiš to nebyl
Přivlastňuje si zásluhy Tomáše Haišmana, ve skutečnosti Babiš odpůrce otevřených hranic nikdy nepodpořil.
Ivo Cerman
Z historie atentátů na Babiše
Jde o starý trik, který marketingoví odborníci moudrého gubernátora opakují už řadu let. Neskočte mu na to!
Ivo Cerman
„Tati, to bude Babiš bojovat sám se sebou?“
Jak děti reagovaly na Babišův předvolební billboard. Jeho mediální obraz přeci nedává smysl! Prý tu vlastně nevládl on, ale nějací "mocní"?
Ivo Cerman
Jak jsem hledal ukrajinské dějiny svobody
Je Ukrajina nacionalistická, nebo demokratická? Zajímá ukrajinské historiky jen „nezávislost“, nebo i „práva a svobody“.
Ivo Cerman
Od roku 1781 je normální být svobodný. Změní se to?
V nové knížce o zrušení nevolnictví ukazuji, jak se nesvoboda stala výjimkou z pravidla. V době postcovidové se nám to obrací.
Ivo Cerman
Říkali, že v Čechách žádné nevolnictví neexistovalo
Podle progresivních osobností vděčíme za blahobyt otrokům a měli bychom platit reparace. Copak u nás žádné nevolnictví nebylo?
Ivo Cerman
5. Sametová revoluce už je vědecky vyvrácená
Pracovníci Ústavu pro soudobé dějiny AVČR vědecky vyvrátili, že Sametová revoluce znamenala revoluční změnu.
Ivo Cerman
Il Boemo pornografico
Komunisti dělali z Myslivečka revolucionáře, režisér Petr Václav z něj udělal Casanovu. Ale účast Collegia 1704 z něj dělají unikátní hudební film!
Ivo Cerman
Demonstrace klimatických tyranů v Praze
I při demonstraci v Praze 21. 10. šlo o to státu něco nedemokraticky, přes hlavy občanů vnutit. Bude nám poroučet marketing?
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 273
- Celková karma 27,04
- Průměrná čtenost 2433x
Seznam rubrik
- Politika - ČR, Evropa, USA
- Historie
- Antisemitismus
- Izrael - terorismus
- Média - Izrael, etika, politik
- Osobní
Oblíbené stránky
- Honest Reporting - kritika zpravodajství o Izraeli (USA, UK)
- camera.org - kritika zpravodajství o Izraeli (USA, UK)
- Library of Liberty - online klasikové politického myšlení
- Neviditelný Pes (pes demokracie?)
- medialnipes.cz - - náš pokus o monitoring českého zpravodajství
- Opera historica - dějiny raného novověku