Vládkyně symbolů

12. 04. 2019 9:44:00
Jaký obraz Marie Terezie vytvořila německá historička Barbara Stollberg-Rilinger? Řada lidí se mě ptala, kterou biografii Marie Terezie bych jim doporučil.

Teda přesněji řečeno, se mě ptal jen jeden člověk, ale „řada lidí“ zní líp, ne? Dobře, tak byl to jen jeden člověk na besedě v Městské knihovně.. ale otázka po vhodné biografii této panovnice, která se od roku 2017 těší zvýšené pozornosti médií, musela asi napadnout více lidí.

V češtině nemáme asi nic. Z nouze bych doporučil Marie Terezie a Evropa od Victora Luciena Tapié (vyšlo r. 1997), nebo biografické slovníky od Brigitte Hamannové (Habsburkové. Životopisná encyklopedie, 2010). K nedávnému výročí vyšly v zahraničí tři nové velké biografie – jedna od francouzské autorky Elisabeth Badinter (vyšla už r.. 2016) a druhá od německo-švýcarského historika Thomase Laua. Z nich bych nedoporučil ani jednu. Co stojí za zvážení je biografie napsaná německou historičkou Barbarou Stollberg-Rilinger (Maria Theresia. Die Kaiserin in ihrer Zeit, München: C. H. Beck, 2017, xxviii + 1083s. ISBN: 978-3-406-697487), jíž jsme se věnovali v novém čísle časopisu Opera historica 2018/2, které právě vyšlo. Biografie vyvolala obdivné i odmítavé reakce, dle mě je to to nejlepší, co k výročí vzniklo.

Postheroická biografie

Kniha si dle autorky klade za cíl předložit její „postheroickou biografii“ (s. xxvii). Známá německá historička Barbara Stollberg-Rilinger, zde uplatňuje oba rysy svého historiografického stylu: důraz na sémantickou komunikaci prostřednictvím rituálů, symbolů a médií a hru s napětím mezi „ženským“ a „mužským“ pohledem.

Tato kniha má ovšem ambici překonat meze biografického žánru – měla by vykládat i o světě Marie Terezie na základě premisy, že představuje „výjimečně normální případ“. Jelikož si autorka uvědomuje, že struktura životopisu nevyplývá sama o sobě ze života popisované osoby, odkrývá v úvodu (s. xxvi) čtyři principy, podle kterých konstruuje svůj výklad. Pro interpretaci je sympatická zásada, zmíněná v kapitole o výchově: „Když chce člověk rozumět současníkům, musí se vyvarovat anachronistických úsudků, a nehodnotit poměry podle měřítek, které byly tehdejší době vzdálené.“ (s. 483) Z toho vyplývá zásada, že historik by měl hodnotit podle měřítek tehdejší doby.

Ve výkladu se pak střídají pasáže věnované velkým dějinám válek a státních reforem s kapitolami o osobním životě císařovny, jejího manžela a jejích dětí. V biografických pasážích se autorka nebojí zavítat hluboko do soukromí zkoumané císařovny, takže zde probírá i otázku vzájemné lásky Marie Terezie a Františka Štěpána, lesbický vztah arcivévodkyně Marie Christiny a Isabelly Parmské, milenky císaře Františka Štěpána a osobní vlastnosti a krásu opěvované panovnice. Vše ovšem nahlíží optikou zdání a reality, popř. hodnotí jejich jednání z hlediska dobových měřítek. V případě slavné „komise cudnosti“ se prolíná osobní historie císařovny s historií vývoje státu. Autorka přiznává, že komisi cudnosti nelze z aktového materiálu doložit, ale domnívá se, že to byl hanlivý název pro několikeré Polizeyhofkommission a jejich pobočky v provinciích.

Zakladatelka moderní monarchie?

V historii vývoje státu autorka sleduje evoluci centralizované ústřední správy, kterou líčí jako projev stupňující se státní kontroly. Úlohu stavovství zmiňuje jen okrajově, nahlíží je také jen ze zorného úhlu stupňující se státní kontroly. Pozornost ale věnuje interním diskuzím mezi Marií Terezií, Josefem II. a Kaunitzem. „Politický testament“ Marie Terezie z roku 1773, o kterém jsem tady už psal a mluvil v pořadu historie.cs, zmiňuje v souvislosti s reformou státní rady (s. 559), ale zatím ho nezačleňuje do kontextu debaty, k níž dal podnět český hladomor a reformní návrh dvorního rady Franze Antona von Blanc (publikován v Opera historica 2015/2).

Dopady osvícenství a přirozeného práva

Výjimečný je autorčin přístup v tom, že nezapomíná ani na horizont dobového myšlení. V knize je tedy věnována pozornost i dobovým vědám, z nichž modernizace státu vycházela. Nezapomíná ani na sekulární přirozené právo, takže její biografická kniha ukazuje, v jakých oblastech je možno vidět přínos tohoto nového oboru. Autorka rozebírá přirozené právo a kameralistiku poprvé v souvislosti se změnou sociální imaginace, jež se projevila vzestupem mechanické metaforiky a paralelou mezi státem a strojem. (s. 181-184). Tento posun ilustruje texty z díla kameralisty J. H. G. Von Justi. Podruhé se zabývá hlouběji přirozeným právem v souvislosti s mentalitou vyšších úředníků, kde vyslovuje názor, že přirozené právo bylo jakýmsi novým jazykem, novým způsobem myšlení, který je všechny spojoval (s. 535-538). S přirozeným právem přijali úředníci i ponětí o vzniku státu ze společenské smlouvy, která státu dává určité meze a činí nepřípustným náboženský útlak. Konečně potřetí se zabývá přirozeným právem v souvislosti se vztahem církve a státu, kde nový obor uvádí jako zdroj představy o podřízenosti církve státu (s. 586–587) a racionálním přístupu k náboženství (s. 604).

Vedle toho se věnuje i osobnímu poměru Marie Terezie k osvícenství. Autorka vyvrací zcestné představy o jejím méněcenném vzdělání, které z ní měly učinit jakousi nevzdělanou ženu, která nebyla připravena k vládnutí (s. 22-25). Nicméně dospělou Marii Terezii líčí jako odpůrce „svobodomyslných“ (Freigeister, esprits forts) (s. 621-628), ale zároveň jí přiznává racionální názory na náboženství (s. 583-588), které z ní učinily spojence Gerarda van Swietena (s. 504-505, 583-627). Marie Terezie nepodléhala pověrčivosti, potlačovala víru ve vampýry a čarodějnictví, ale na druhou stranu uctívala svátosti, nenáviděla tajné protestanty i Židy. Postoj Marie Terezie k Židům i zkázu pražské obce autorka líčí až ke konci knihy, ale bez veškeré apologetiky. Spojuje to rovněž s užitečnou kritikou starších pronacistických historiků (Srbik, Walter), kteří panovnici chválili za její „instinktivní nepřátelství“ (s. 634-638) a poukazuje na to, že toto téma zůstalo tabu i pro modernější rakouskou historiografii až do 80. let.

Války a reformy

Války o dědictví rakouské i sedmiletou válku obohacuje autorka o jejich mediální rozměr. Odkazuje přitom na cennou novější literaturu o dějinách médií, která v Čechách ještě není známá. Úsilí obou stran o vítězství v mediální válce výrazně přispělo k zvýšení zájmu o mediální zpravodajství. Zatímco u války o dědictví rakouské sledovala autorka obrazovou propagandu, která využívala lehce erotického motivu svlékání mladé panovnice, v sedmileté válce vyzdvihuje mediální ofenzívu Fridricha II.

Školské a poddanské reformy i reforma trestního práva jsou poněkud nevděčně pojednány až na konci knihy a nepřiměřeně stručně. Autorka je nahlíží jako součást zesilující sociální kontroly a disciplinace. Poddanské poměry v Čechách považuje za mimořádně špatné a podporuje to i názory současníků. V koncepci knihy bohužel nezbylo místa na samostatné projednání poddanských reforem, protože autorka se poddaným věnovala jednou v souvislosti s jejich ponižováním v symbolickém prostoru vídeňského dvora (s. 332-344) a poté až v souvislosti s nevolnickým povstáním roku 1775 (s. 726-742). Zde sice je delší výklad o práci na reformách v 70. letech, kde se ovšem věnuje víc pozornosti životopisům zúčastněných reformátorů a ne řešeným problémům a poddanským poměrům. Jsou zde však dobře vytěženy vydané německojazyčné prameny.

Českého čtenáře potěší, že v knize je hodně pozornosti věnováno Českým zemím, i když je třeba konstatovat, že Uhersko je zase v oblasti vnitřních reforem zanedbáno. Nicméně vzhledem k tomu, že nedávná biografie Josefa II. od Dereka Bealese zase Čechy naprosto ignoruje a zabývá se jednostranně pouze Uherskem, lze počin Barbary Stollberg-Rilinger vnímat jako vhodné vybalancování tohoto trendu.

Celkově jde o čtivé dílo, které výklad o komplikovaných tématech vznikání moderního státu a úloze symbolické komunikace v raněnovověké společnosti zdařile začleňuje do kontextu dramatického života ženy-panovnice. Je to tak zdařilé, že člověka napadá, jestli Barbara Stollberg-Rilinger nenapsala tuto knihu, aby popularizovala svoje interpretace vývoje předmoderního státu.

(Napsáno na základě recenze v Opera historica 19, 2018, č. 2)

www.opera-historica.com

číslo 2015/2 s reformním návrhem Fr. A. Blanca https://www.opera-historica.com/wp-content/uploads/2020/09/opera-2015-02-90-122.pdf

Autor: Ivo Cerman | pátek 12.4.2019 9:44 | karma článku: 11.38 | přečteno: 347x

Další články blogera

Ivo Cerman

V čem se antiizraelská petice z 6. 2. mýlí

Podívejme se, jak se to má s mezinárodním právem, a posuďme, zda se Izrael ve válce dopouští genocidy.

15.3.2024 v 11:59 | Karma článku: 27.33 | Přečteno: 722 | Diskuse

Ivo Cerman

Rozbor signatářů antiizraelské výzvy z 6. února (doplněno o reakci)

Zkusme si za jména doplnit instituce, kde signatáři působí. Zjistíme organizační zázemí levicového "antiizraelského hnutí".

5.3.2024 v 10:10 | Karma článku: 35.79 | Přečteno: 1679 | Diskuse

Ivo Cerman

Když Erasmus Rotterdamský bránil svobodu proti luteránům

Podle školního dějepisu byla reformace krokem k moderně, ve skutečnosti bránil lidskou svobodu spíš katolický kněz Erasmus Rotterdamský.

27.1.2024 v 14:10 | Karma článku: 17.03 | Přečteno: 292 | Diskuse

Ivo Cerman

Překvapivá obvinění Izraele v pořadu Máte slovo!

Výsledkem pořadu Máte slovo bylo další obvinění Izraele z vraždění dětí a pohádka o dobrotivé vládě Hamásu v pásmu Gazy.

23.10.2023 v 7:04 | Karma článku: 45.94 | Přečteno: 9239 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Ladislav Pokorný

Vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že v Česku se už žije líp

Pan premiér se v médiích opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost by však bylo vhodné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou.

28.3.2024 v 16:51 | Karma článku: 32.67 | Přečteno: 491 | Diskuse

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 27.87 | Přečteno: 1672 | Diskuse

Jan Ziegler

Komunistický guru Marx byl vykořisťovatelem a hrubým člověkem

Na zakladateli vědeckého socialismu toho nebylo moc vědeckého a dělníky vůbec nemusel. Viděl v nich pouze nástroje (užitečné idioty), které svrhnou kapitalismus. Nenáviděl Židy a Slovany včetně Čechů.

28.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 16.46 | Přečteno: 264 | Diskuse

Rudolf Pekař

Bacha na sváteční cyklisty

Začátek jara přináší nejen kvetoucí přírodu, ale také návrat cyklistů na silnice. Bohužel, spolu s nimi se objevují i tzv. sváteční cyklisté, kteří se chovají neopatrně a nezodpovědně.

28.3.2024 v 12:17 | Karma článku: 6.21 | Přečteno: 196 | Diskuse

Tomáš Vodvářka

Velký pátek jako příležitost

Už několik let je v "portfoliu" státních svátků i Velký pátek, který by mohl být vhodnou příležitostí k uvědomění si tzv. evropských hodnot, s nimiž se poslední léta mediálně žongluje.

28.3.2024 v 9:34 | Karma článku: 17.80 | Přečteno: 262 | Diskuse
Počet článků 273 Celková karma 26.72 Průměrná čtenost 2433

Jsem historik a dělám šlechtu a osvícenství. Nejnověji jsem napsal knihu 1.11.1781. Zrušení nevolnictví (2022). Moje pojetí dějin je vyjádřeno v knize "Habsburkové 1740-1918. Vznikání občanské společnosti." (2016), která ukazuje, že historie našich občanských svobod začíná dlouho před rokem 1918. Od osvícenské, ani liberální Evropy jsme nebyli izolováni. 

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...