Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vlny evoluce? Janečkovi o etiku nejde

Jelikož se zabývám historií etiky, zajímá mě každá česká iniciativa, která se nějak pokouší povzbudit morálku, etiku, nebo morální hodnoty. Nejinak tomu bylo u kampaně Vlny evoluce, kterou 8. října zahájil „bojovník proti korupci“ Karel Janeček. Tažení za obrodu začalo velkolepě celostránkovými inzeráty v denících MF Dnes, Lidové noviny, Metro a Blesk a spoty před večerními zprávami v televizi Nova. Pokračovala sérií přednášek na různých místech republiky a vyvrcholit měla, tuším, 20. listopadu. Zajímalo mě to, takže jsem se pokusil zjistit z Janečkových vyjádření, jaké pojetí etiky ve svém programu propaguje.

"Není lepší investice“ aneb deklarované cíle

Podle vyjádření Janečka a jeho týmu je cílem kampaně jen spojit “pozitivně smýšlející lidi”, vylepšit společenskou atmosféru a změnit volební systém (!). Zatímco Fond proti korupci, který Janeček založil dříve, se věnoval negativní činnosti, nynější projekt chce vytvořit něco pozitivního. O co mu jde? „Jsem přesvědčený, že potenciál těchto lidí je obrovský,“ řekl.

To je pro mě trochu vágní vysvětlení, takže jsem hledal přesnější vymezení cílů. „Tato nová iniciativa má jeden jasný cíl – obnovu naší společnosti. Je důležitá proto, aby se nám lépe žilo. Naše republika je zmítaná krizí, někdo by mohl říct politickou krizí, ale je to krize hodnot,“ prohlásil Janeček 16.10. při setkání s novináři. Máme se "vymanit z kleští negací, skepse a apatie, abychom téměř všichni mohli říci, že žijeme hodnotné a kvalitní životy," praví v motivačním dopise na webu projektu. Ani tady jsem však nenašel žádný popis principu, kterým se řídí jeho morálka. Zřejmé je jen to, že v jeho koncepci morálky nejde o principy, ale o „morální hodnoty“.  Vyjádřil to častým používáním tohoto pojmu, jako když o Bémovi a prezidentu Klausovi prohlásil: “Stoprocentní zlojed je člověk, který má nulové morální hodnoty.”

Zlojedi kontra slušňáci

Ani tady se bohužel nedozvídáme, jak poznat, které hodnoty jsou ty správné. Víme jen, že lidé se rozdělují na „zlojedy“ a na ostatní, zřejmě slušné lidi. Ale jak poznat, kdo je slušný člověk, když nevíme, které hodnoty má vyznávat? Ale hlavně: je vůbec možné rozdělovat lidi takhle ostře? Na hodné a zlé? Německý odborník na etiku Otfried Höffe mluví v jednom článku o tom, že všichni jsme pachatel a oběť zároveň.

Každý v životě koná zlo i dobro, každý chybuje. Se sklonem ke zlu je třeba počítat u všech lidí. Křesťanství to vyjadřuje naukou o dědičném hříchu, Immanuel Kant to v sekulární etice vyjádřil učením o radikálním zlu. Tím nemíní zlo, které by chtělo radikální cíle, kdepak. Je to zlo, které je v nás zakořeněno (od slova radix – kořen). V každém člověku je zakořeněn sklon ke zlu, zároveň má ale schopnost poznat, co je dobro a má schopnost vnímat sebe samého. Je tudíž schopen poznat, kdy dělá něco špatně, a přesto často „koná zlo". V každém člověku tedy probíhá vnitřní boj mezi dobrým a zlým principem. V tom se shoduje křesťanství i Kant. Podstata aktivního pojetí etiky je vést tento boj. Nikdy sice nemůžeme konat ve všem dobro, ale musíme se o to snažit.

Kant v tomhle smyslu neříká nic převratně nového. O vnitřním rozdělení člověka mluví už Aristoteles v Etice Nikomachovi, nebo Descartes ve spise O vášních duše. V osvícenství rozpracoval tohle učení Christian Wolff, který byl v nejvlivnějším filozofem první poloviny 18. století. Na něj navazoval Kant, ale své učení postavil na jiných základech. Jeho etika byla etikou autonomní vůle, která říká, že člověk je schopen dávat sám sobě morální zákony a dodržovat je. Za morální zákon považuje zásadu, která je zevšeobecnitelná tak, že by se jí mohli řídit všichni lidé. Pokud si někdo stanoví špatné morální zákony a jedná podle nich, je to horší, než když někdo má dobré zásady, ale občas je poruší.

No, nic, proč to říkám? Chci ukázat, že etika není neznámá oblast. Je to normální filozofická disciplína a mnozí myslitelé už zjistili, „kudy cesta nevede“. I my sekulárové (nebo ateisti), kteří nepatříme k žádné církvi, můžeme pořád navázat na sekulární etiku, která už má taky hodně za sebou. Ne jen Němci Wolff, Kant a Cassirer, Tugendhat či Höffe, ale i Češi Masaryk, František Drtina, Emanuel Rádl a Inocenc Arnošt Bláha už na tomto poli leccos dokázali. Je absurdní, objevovat dnes Ameriku a tvářit se, že morálku objevil teprve nějaký reklamní monstrprojekt, ve kterém je morálka jen často používané slovo.

Vlny, obroda, evoluce

Jenže právě tohle je na Janečkově projektu na první pohled zarážející a vzbuzuje to nedůvěru. Přistupuje k problému etiky, jako kdyby byl prvním, kdo se tímto tématem zabývá. Navíc na místo etiky propaguje spíš pseudonáboženské blouznivectví s prvky New Age.  Ale jeho inspiraci bych viděl spíš v protivládních hnutích, jako byla Skutečná demokracie nebo Holešovská výzva, které uplatňovaly podobnou rétoriku. S tím souvisí i populistický důraz na korupci, který je absurdní zvlášť, když na svých shromážděních Janeček jako miliardář varuje před spiknutím miliardářů. Krizi hodnot je možno vidět třeba v tom, že někdo je ochoten obětovat politické svobody mlhavému slibu sociálních jistot a nerealistickým receptům proti korupci. Prozatímní průběh kampaně vzbuzuje dojem, že Janeček prostě převzal úspěšný model a dodal k němu vkusnější propagaci.

O aktivní etiku v jeho projektu nejde. Descartes, Wolff i Kant svým učením o vnitřním boji člověka směřovali k společnému cíli: Podnítit člověka k aktivitě. Janeček naproti tomu podněcuje člověka k pasivnímu odevzdání. Jeho stoupenci se mají připojit, přidat se, spojit se. Toť vše. Svou kampaň postavil na pojmech, jako jsou „vlny“, „evoluce“, či „obroda“ které označují samočinné přírodní pochody. Evoluce jde kupředu sama dle přírodních zákonů, ale morálka společnosti se bez našeho přičinění nezmění. Vzhledem k výše řečenému je navíc iluzorní takové zlepšení vůbec slibovat. Právě dlouhé dějiny etiky ukazují, že slibovat nastolení lepšího světa je utopie. Kant správně říká, že zlo zmizí ze světa teprve až z něj zmizí lidé. K lidstvu patří zlo i dobro a tak to bude až do konce. Janeček tvrdí, že lidi zlepší příklad „pozitivně smýšlejících“. Ale čím se mají řídit ti, kteří mají být ostatním za vzor? O čem vlastně mají pozitivně smýšlet? Mají se pozitivně stavět i k tomu, co je špatné?

Od začátku až dosud je kampaň skutečně soustředěná na Janečka a jeho vizáž, ne na etiku. Proměna Janečkova vzhledu je asi skutečně nejzřetelnějším vyjádřením jeho programu. V dobách, kdy vystupoval jako bojovník proti korupci, nosil brýle, oblek, krátké vlasy a působil jako businessman. Nyní se Janeček vizáží „přibližuje lidu“. Odložil brýle, postupně se mu prodlužují vlasy, na plakátech má dokonce neholenou tvář a nechává viditelné kruhy pod očima. Strhaný zanedbaný výraz jako by vyjadřoval, že tenhle člověk je cele odevzdán svaté věci. Podíváte-li se na poslední fotky z doby listopadové kampaně, uzříte pravdu: Janeček se mění v Spasitele. Blonďatého Ježíše Krista.

"Můj král králů je Karel, je to Karel Janeček. Jestli mu budete vyhrožovat, já vám ublížím," Daniel Landa 23.11.2012

Nejčastěji používané charakteristiky:

„Podnikatel a zakladatel Nadačního fondu proti korupci.“

„Finančník a bojovník proti korupci.“

“Matematik, bojovník proti korupci a mecenáš.”

Autor: Ivo Cerman | čtvrtek 29.11.2012 14:01 | karma článku: 21,66 | přečteno: 2183x
  • Další články autora

Ivo Cerman

V čem se antiizraelská petice z 6. 2. mýlí

Podívejme se, jak se to má s mezinárodním právem, a posuďme, zda se Izrael ve válce dopouští genocidy.

15.3.2024 v 11:59 | Karma: 27,83 | Přečteno: 832x | Diskuse| Politika

Ivo Cerman

Rozbor signatářů antiizraelské výzvy z 6. února (doplněno o reakci)

Zkusme si za jména doplnit instituce, kde signatáři působí. Zjistíme organizační zázemí levicového "antiizraelského hnutí".

5.3.2024 v 10:10 | Karma: 35,84 | Přečteno: 1765x | Diskuse| Politika

Ivo Cerman

Když Erasmus Rotterdamský bránil svobodu proti luteránům

Podle školního dějepisu byla reformace krokem k moderně, ve skutečnosti bránil lidskou svobodu spíš katolický kněz Erasmus Rotterdamský.

27.1.2024 v 14:10 | Karma: 17,68 | Přečteno: 367x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Překvapivá obvinění Izraele v pořadu Máte slovo!

Výsledkem pořadu Máte slovo bylo další obvinění Izraele z vraždění dětí a pohádka o dobrotivé vládě Hamásu v pásmu Gazy.

23.10.2023 v 7:04 | Karma: 45,94 | Přečteno: 9325x | Diskuse| Média

Ivo Cerman

Obhájce terorismu na Fakultě humanitních studií UK

Stávkující humanistická fakulta chce prý peníze na „kvalitu“, ve skutečnosti za vaše peníze živí antisemitskou propagandu.

18.10.2023 v 9:32 | Karma: 37,16 | Přečteno: 1523x | Diskuse| Média

Ivo Cerman

Neříkal jsem, že učebnice má být národovecká, ale realistická

Hlavní autor učebnice mylně tvrdí, že jsem ji kritizoval z pozic „dojemné obrany češství“. To je ale nepochopení Jardo.

31.7.2023 v 11:01 | Karma: 18,94 | Přečteno: 569x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Propaguje nová učebnice dějepisu socialismus?

Nová učebnice soudobých dějin pro ZŠ by měla vychovávat občany pro stát, připravuje ale spíš komparsisty pro marketingové kampaně.

28.5.2023 v 11:58 | Karma: 22,19 | Přečteno: 832x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Kauza edukátorů na ÚSTR. Vážně je dějepis v ohrožení?

Ve sporu o ÚSTR je vše přesně naopak, než tvrdí média. Odchod rudých edukátorů z ústavu je možná dobrá věc.

22.4.2023 v 13:58 | Karma: 20,15 | Přečteno: 695x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Kunderův Unesený Západ. Co na to dnešní historik?

Patří Ukrajina na Západ? Pozor tento blog obsahuje nebezpečné informace, které jste se v dějepise neučili!

10.4.2023 v 9:09 | Karma: 29,27 | Přečteno: 995x | Diskuse| Kultura

Ivo Cerman

Co si lidé myslí o stávce filozofických fakult

Pořád si někdo z děkanů filozofických fakult myslí, že „stávka“ 28. 3. je dobrý nápad? Pak by si měli přečíst tohle.

23.3.2023 v 14:03 | Karma: 34,77 | Přečteno: 1280x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Historické objevy, které během covidu zapadly

Chodíval jsem kolem zavřených knihkupectví a bylo mi líto, že o nových knížkách k dějinám raného novověku se nikdo nedozví.

19.2.2023 v 13:25 | Karma: 14,91 | Přečteno: 402x | Diskuse| Kultura

Ivo Cerman

Kdo odvrátil migrační pohromu? Babiš to nebyl

Přivlastňuje si zásluhy Tomáše Haišmana, ve skutečnosti Babiš odpůrce otevřených hranic nikdy nepodpořil.

27.1.2023 v 13:40 | Karma: 19,94 | Přečteno: 575x | Diskuse| Politika

Ivo Cerman

Z historie atentátů na Babiše

Jde o starý trik, který marketingoví odborníci moudrého gubernátora opakují už řadu let. Neskočte mu na to!

22.1.2023 v 13:13 | Karma: 28,96 | Přečteno: 907x | Diskuse| Politika

Ivo Cerman

„Tati, to bude Babiš bojovat sám se sebou?“

Jak děti reagovaly na Babišův předvolební billboard. Jeho mediální obraz přeci nedává smysl! Prý tu vlastně nevládl on, ale nějací "mocní"?

13.1.2023 v 11:07 | Karma: 25,25 | Přečteno: 719x | Diskuse| Politika

Ivo Cerman

Jak jsem hledal ukrajinské dějiny svobody

Je Ukrajina nacionalistická, nebo demokratická? Zajímá ukrajinské historiky jen „nezávislost“, nebo i „práva a svobody“.

7.1.2023 v 13:35 | Karma: 22,05 | Přečteno: 878x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Od roku 1781 je normální být svobodný. Změní se to?

V nové knížce o zrušení nevolnictví ukazuji, jak se nesvoboda stala výjimkou z pravidla. V době postcovidové se nám to obrací.

17.12.2022 v 12:02 | Karma: 23,43 | Přečteno: 569x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Říkali, že v Čechách žádné nevolnictví neexistovalo

Podle progresivních osobností vděčíme za blahobyt otrokům a měli bychom platit reparace. Copak u nás žádné nevolnictví nebylo?

9.12.2022 v 15:28 | Karma: 28,07 | Přečteno: 837x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

5. Sametová revoluce už je vědecky vyvrácená

Pracovníci Ústavu pro soudobé dějiny AVČR vědecky vyvrátili, že Sametová revoluce znamenala revoluční změnu.

20.11.2022 v 17:07 | Karma: 31,61 | Přečteno: 1179x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Il Boemo pornografico

Komunisti dělali z Myslivečka revolucionáře, režisér Petr Václav z něj udělal Casanovu. Ale účast Collegia 1704 z něj dělají unikátní hudební film!

5.11.2022 v 9:39 | Karma: 24,61 | Přečteno: 652x | Diskuse| Kultura

Ivo Cerman

Demonstrace klimatických tyranů v Praze

I při demonstraci v Praze 21. 10. šlo o to státu něco nedemokraticky, přes hlavy občanů vnutit. Bude nám poroučet marketing?

21.10.2022 v 19:20 | Karma: 42,10 | Přečteno: 1813x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 273
  • Celková karma 27,12
  • Průměrná čtenost 2433x
Jsem historik a dělám šlechtu a osvícenství. Nejnověji jsem napsal knihu 1.11.1781. Zrušení nevolnictví (2022). Moje pojetí dějin je vyjádřeno v knize "Habsburkové 1740-1918. Vznikání občanské společnosti." (2016), která ukazuje, že historie našich občanských svobod začíná dlouho před rokem 1918. Od osvícenské, ani liberální Evropy jsme nebyli izolováni.