Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

To jsou diskuze!Šlechta ani církve se nepřičinily ani prstíčkem,jen kradli :-)[>-]

4 4
možnosti

J38i92ř37í 52R92o62v70n57ý

24. 11. 2012 22:03

No jo, ale oni se teď ti různí křesťané začnou hádat, kdo víc a kdo méně :-)

1 3
možnosti
Foto

J39i45ř28í 21K32i98n39d70l

24. 11. 2012 17:25

Pane Kavko

Ve střední Evropě dochází k válkám mezi protestanty katolíky a války byly zažehnány Auguspurským náboženským mírem. prosazujícím heslo Cuius regio, eius religio (koho vláda, toho náboženství) Habsburkové na základě Augspurského míru přivedli do země jezuity, kteří kromě snahy o návrat obyvatelstva ke katolické víře s sebou přinesli i vyšší vzdělanost. Ti se však stali trnem v oku nekatolíkům a vůči nim vzrůstala značná zášť, živená především jejich pastorační úspěšností a též jistým vynímečným postavením.  Pšes všechny svobody, které české stavy od Habsburků obdrželi mnoho ústupků přes náboženskou svobodu a tak dál vyvolali proti Habsburkům povstání, které vedlo k bitvě  na Bílé Hoře. Na tom neměla církev žádný podíl.   Samozřejmě, že po povstání utáhli Habsburkové šrouby. Majetek zabavený české protestantské šlechtě dostala cizí katolická šlechta a ne církev. Ta svůj majetek získávala

0 0
možnosti

Pane Kindl, bez urážky, vy už podruhé reagujete na něco, co nebylo řečeno a ani naznačeno. Bez urážky

1 2
možnosti

Nejsem současný "historik" jako ctěný autor. Tak pouze několik poznámek. Již pan Kalousek zdůraznil, že si musíme uvědomit, že bitva na Bílé hoře nebyla porážkou, ale vítězstvím. Bohužel tuto bitvu stále chápu jako porážku a především jako největší přesun majetku katolické církvi až do současných restitucí. Plně chápu postavení církve v Polsku. V této zemi církev vždy kromě víry bojovala za polský národ. V českých zemích se katolická církev  vždy stavěla proti zájmům českého národa. Jako Polák bych si katolické církve vážil, jako Čechvi je mi z ní nevolno.

6 7
možnosti

Co se týče dalšího, tak většinu majetku co měla církev do

Bílé Hory po protestantských konfiskacích nejen církevního majetku, ale i

majetku katolické šlechty, navýšila církev budováním klášterů a pozemkovými

dary šlechty a věřících. Jinak katolická šlechta a císař po Bílé Hoře uplatnili

na protestanty jejich pravidla , které použili po roce 1618

3 5
možnosti
Foto

J48i18ř51í 82K10i91n71d19l

24. 11. 2012 15:29

Pane Kavko nemáte pravdu  osef II. při konfiskaci klášterního majetku neargumentoval právnicky v tom smyslu, že by obecně zpochybňoval právo církví vlastnit majetek, ani netvrdil, že všechen církevní majetek je vlastně státní.  Církevní statky stále zůstávaly statky církevními. Tolik historie.

3 1
možnosti

Pane Kindl, já jsem snad někde něco takového tvrdil? Jen píšu, že provedl reformy a to se souhlasem papeže. A způsob reforem není právní zpochybnění nároků toho, či onoho.

Naopak, Josef majetek zrušených řádů a naboženských bratrstev použil ka zařízení náboženského fondu a fondu sociálního:-)

2 2
možnosti

Jen bych doplnil: Cílem Stavovského povstání bylo zbavit se Habsburků, které jsme si necelých 100 let před tím sami zvolili. Mezi voliteli byli jen dva katolíci. Důvody se uváději různé, pravý je možná zapsán v pokladní knize Habsburků: Je tam uvedena pěkná suma a jméno českého šlechtice, který ji převzal a jako důvod platby je uvedena volba. Vlastní bitvu na BH podrobně rozpitvali pracovníci Voj. hist. muzea. Po vypuknutí povstání Češi k vojsku nenastoupili, všichni se vyplatili. Verbíři šli za ty peníze najímat vojáky do západní Evropy. Verbíři placeni českými stavy přiváděli pluky, které měli okolo 1600 žoldáků, ačkoliv měli mít 2000 mužů. Zbylé peníze si dali do kapsy. Verbíři placení moravskými stavy přváděli pluky v počtu okolo 1800 mužů. V této armádě se mluvilo německy a od určité doby přestali čeští stavové vyplácet žold, moravské stavy ho platily o chlup lépe. Před bitvou nikdo k vojákům nepromluvil, aby neslyšel křik, kde je žold, mnozí velitelé se ani nedostavili.

5 1
možnosti

Hlavně se tam nedostavil slavný Zimní Král, který mezitím spokojeně hodoval :-)

2 1
možnosti
Foto

Kostlivci ve skříni, které zůstanou po současné pravicové vládě, bohužel zadlužují stát netušenou měrou. Jedním z nich jsou, bohužel, i tzv. církevní restituce, které jsou poslední kapkou, po níž bude nutno, dříve nebo později, provést změnu režimu - občané tyto mega-dluhy jiným způsobem nebudou moci vyrovnat Rv

9 6
možnosti

A co takhle výdaje cca 40 mld. ročně na obnovitelné zdroje na 15 let.

8 2
možnosti

Moc pěkné čtení. Jste hlava. Karma :-PR^

5 6
možnosti
Foto

M24i50l75a49n 64N20o55v23á74k

24. 11. 2012 13:40

Já bych dodal, že za Bílé hory žádný český národ (v dnešním slova smyslu) neexistoval, stejně jako nebyl za husitů, u nichž pro změnu bojovali nejen dobrodruzi hovořící česky, ale i německy. Ostatně stejné to bylo na Bílé hoře, a to na obou protivných stranách (i když zmatení jazyků tam bylo ještě větší než u husitů). Pojem "národ" se zrodil někdy na přelomu 18 a 19 století a do dnes srozumitelné podoby dospěl až v druhé polovině téhož století.

7 4
možnosti

Tak o českém nacionalismu lze hovořit už v souvislosti s Dalimílovou kronikou.

3 1
možnosti

Ono nejde jen o restituce, ale také o přerozdělení vraceného majetku mezi církvemi. Ale to si měly církve vyřídit mezi sebou a stát se do toho neměl plést..

3 0
možnosti

Pokud to píšete těm, kteří to vědí, pak je to zbytečné, pokud chcete otevřít oči fanaticky proticírkevním levičákům, pak je to zbytečné taktéž. :-/

7 5
možnosti

Možná máte pravdu, ale třeba jen jednoho napadne si začít zjišťovat jak to skutečně bylo. Když to vezmu do důsledku, tak na Bílé Hoře porazili protestanté katolíky, kteří hájili protestantské barvy. Oddíl Savojských a katolíkům pomohl zase kurfiřt saský se svými luteranskými oddíly. Nebylo to jednoduché, kdo koho vlastně porazil ;-D

2 8
možnosti
  • Počet článků 273
  • Celková karma 31,86
  • Průměrná čtenost 2433x
Jsem historik a dělám šlechtu a osvícenství. Nejnověji jsem napsal knihu 1.11.1781. Zrušení nevolnictví (2022). Moje pojetí dějin je vyjádřeno v knize "Habsburkové 1740-1918. Vznikání občanské společnosti." (2016), která ukazuje, že historie našich občanských svobod začíná dlouho před rokem 1918. Od osvícenské, ani liberální Evropy jsme nebyli izolováni.