Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Čekám, že kápnete božskou a prozradíte, že jste se jen s někým vsadil, že jen otestujete čtenářskou obec, nakolik je manipulovatelná. Podrobný rozbor vašeho textu by byl delší než blog sám a vyžadoval by i poznámkový aparát, a to včetně textu Charty77, který, jak se zdá, ne každý je ochoten znovu si přečíst. Z vašeho textu by pak nezůstalo nic, co by stálo za přečtení.  Váš text může budit dojem erudice jen při letmém pohledu na jména a pojmy. Rozhodně by stálo za to dát hlavy dohromady v týmu. Třeba s pány Štěpánkem, Hájkem, Jaklem. Dílo by pak rozhodně mělo zůstat uchováno i pro další generace jako vzpomínka na tendence provést revizi minulosti za užití instrumentária, jež paní Petruška Šustrová rozpoznala.

0 0
možnosti
MB

Pane Cermane, proč údajně mravní? Nebyla? Nebyly výzvy Charty mravní? Jak měla probíhat ta politická?, ve společnosti, která tady byla? Mohla u nás existovat politická síla proti té vládnoucí? Nemyslím si.. MB

0 0
možnosti
JR

J84a13n 86R93á22ž

3. 12. 2013 17:39

Mezinárodní úmluvy o lidských právech opravdu nemohou vycházet z Kanta ani jiných filozofických koncepcí, neb vycházejí ze zcela mylného předpokladu, že mají v celé šíři, jak byla tato práva sepsána např. v dokumentech OSN, či "Římské úmluvě, universální platnost.

0 0
možnosti
IC

I49v93o 93C84e62r58m64a30n

3. 12. 2013 15:01

V mých článcích nejde o to hodnotit chartistickou taktiku a radit s křížkem po funuse, K otázce jak dál" se vyjadřovala řada dobových disidentů, chartistů i nechartistů a lidí z exilu. (např. Miroslav Kusý, Petr Pithart, M. Zelený, E. Mandler, L. Vaculík) Ne všem se líbila orientace nepolitická, údajně mravní a orientovaná na "dialog s mocí". Kupodivu tu "ghettoizaci" charty kritizoval sám Uhl. "Mravní odkaz" asi opravdu fungoval spíš jako jiné označení pro nepolitickou politiku. O tom všem už se psalo, doporučuji souhrnně M. Otáhal, Opoziční proudy v české společnosti, Praha 2011. Věci, na které tu upozorńuji, psali i oni, já to jenom připomínám. 

Nové je jen to, co jsem napsal dřív o lidských právech a teď o Patočkově etice.

1 0
možnosti
Foto

"...Patočkovy názorové kotrmelce, které stěžují práci..." Pane Cermane, stěžovat si = podávat stížnost, ztěžovat = činit něco těžkým. Jinak díky za článek - čtivá, potřebná a karmovatelná záležitost. R^

1 0
možnosti
IC

I87v56o 70C67e93r17m70a53n

3. 12. 2013 14:55

aha, díky za upozornění, opravím to.

2 0
možnosti
JL

Díky, konečně nějaká zajímavá analýza...je důležité zabývat se lidmi a jejich myšlenkami v kontextu doby a nedělat z nich svaté. Kdyby byl Patočka kněz nebo poslušný katolík, asi by byl jednou prohlášen za svatého. Ale o tom jeho příběh není ne? Každý se vyvíjí a má právo na omyly.

2 0
možnosti
Foto

Moc dobré a užitečné. Díky.

Karma jednoznačně. R^

2 0
možnosti
Foto

"O neporozumění svědčí i tvrdošíjné lpění na tom, že chartistická kritika vlády není politická, ale mravní".  Nemravná vláda a její "politika" si nežádá změny politiky, neboť politika je pouze hledání konsensu, případně přesvědčování k získání potřebné podpory k prosazení nějakého programu. Pokud takový přirozený proces není možný, je nabíledni, že si taková vláda zaslouží kritiku její nemravnosti, aby se vůbec mohla její činnost jednoho dne nazývat politikou ve smyslu  soužití lidských bytostí v demokracii.

1 0
možnosti
IC

I39v75o 37C85e52r62m80a75n

3. 12. 2013 14:54

ale i boj proti nemravné vládě je bojem politickým, neboli mocenským, zvlášť když nezůstáváte i popisu chyb, ale chcete jí vnutit, aby udělala něco, co chcete vy. 

V mém článku nejde o to vracet se do minulosti a radit s křížkem po funuse, k tomu "jak dál" se vyjadřovala řada dobových disidentů, charitstů i nechartistů a lidí z exilu. Ne všem se líbila orientace nepolitická, údajně mravní a orientovaná na "dialog s mocí". Věci, na které tu upozorńuji, psali i oni, já to jenom připomínám. 

Nové je jen to, co jsem napsal dřív o lidských právech a teď o Patočkově etice.

1 0
možnosti
Foto

"Charta však dala přednost vertikální komunikaci s vládou před působením na občany. "

V čase totality - perzekucí, žalářováním odpůrců režimu, vyhrožování, vyhánění z vlasti atd. je působení na veřejnost poněkud problematické, nesnadné, nebezpečné. Přesto to Charta dělala. Pravda je, že neměla svoji televizi nebo tištěné periodikum. Doufám, že víte proč. Domnívám se, že právě proto, že to její působení na zastrašovanou veřejnost

nemělo a nemohlo v té atmosféře mít dostatečně pozitivní účin. Takže "vertikální komunikace s vládou" nebyla volba, ale rozhodnutí, které bylo do značné míry i sebeobětováním. Nebyla to vláda, kdo dokument Charta77 uveřejnil. Chartisté ten dokument šířili. Nikoli pro komunikaci s vládou! Ale s občany.

3 0
možnosti
IC

I75v17o 51C78e63r21m46a95n

3. 12. 2013 12:45

Charta měla periodikum InfoCh - informace o Chartě, vydávala si další specializované časopisy a využívala zahraniční časopisy v exilu, hlavně Svědectví. Mně jde jen o to, že nazývat to, co dělala Charta mravním bojem není přesné. Souvisí to se snahou určitých revolučních kruhů ve čele Charty udržet ji jako neurčitou iniciativu, bez organizační formy, a tvářit se, že jejich konání se děje mimo čas a prostor, a mimo chápání běžných lidí. Což se dlouhodobě ukázalo jako špatné, pro hledání alternativ ke komunistické totalitě to mělo špatné následky.

1 0
možnosti
  • Počet článků 273
  • Celková karma 27,04
  • Průměrná čtenost 2433x
Jsem historik a dělám šlechtu a osvícenství. Nejnověji jsem napsal knihu 1.11.1781. Zrušení nevolnictví (2022). Moje pojetí dějin je vyjádřeno v knize "Habsburkové 1740-1918. Vznikání občanské společnosti." (2016), která ukazuje, že historie našich občanských svobod začíná dlouho před rokem 1918. Od osvícenské, ani liberální Evropy jsme nebyli izolováni.