Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Prosím o pomoc: nenašel jsem vedle tohoto článku žádný jiný pramen na patent o soukromém vlastnictví. Díky! Karmu jsem dal a děkuji za připomenutí.

0 0
možnosti

Kulířová, Sander: Katalog sbírky patentů SÚA Praha

konkretně pro vás: SOA Třeboň , konkrétní panství, fond Zakupování gruntů

0 0
možnosti
PC

Myslím, že si zrovna tohle nepřipomeneme, podobně jako více významných historických událostí, které však začaly nevyhovovat současné propagandě. Tento historismus začíná být bohužel povážlivě velmi aktuální....

3 0
možnosti
Foto

Průměrný sedlák 17. století musel asi 60% svého pracovního úsilí investovat do cizího, totiž do bezplatných robot a do vydělávání peněz na daně.“ Zatímco v dnešní době přestáváme vydělávat na daně někdy v květnu nebo v červnu. Doba ovšem pokrokově pokročila a bezplatná robota se po nás již nevyžaduje.

1 0
možnosti
Foto

Den daňové svobody počítaný někdy na červen je docela optimistická představa, možná, když zahrnete i všechny firmy sídlící v daňových rájích. Zkuste reálnější pohled https://radkajohnova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=715182

0 0
možnosti
Foto

Nevolníci celých devadesát dní do roka, tedy ve dnech oficiálních svátků a nedělí, nesměli pracovat. Jelikož samotných nedělí je do roka dvaapadesát a soboty byly tehdy samozřejmě pracovní, zbývá nám skoro čtyřicet ostatních svátků. Ty se musely světit, dokonce ani na svém se nemohlo pracovat.Ve srovnání s dneškem na tom nebyli naši nevolní předkové tak zle.

2 0
možnosti

Vidíte to "z rychlíku" a optikou dnešní doby. Už jen ten součet svátků a nedělí! Většina svátků se slavila v neděli.

Montujete do toho dnešní placení daní. Kde máte platy o sv. Jiří a sv. Václavu, kde máte kontribuce, desátky a další mimořádné dávky, na které podanný musel vydělávat, když pracoval "na svém".

Vidíte historii zprostředkovaně a nestudujete prameny.

0 0
možnosti

Skvělý článek k zapomínanému výročí.

Snad v něm mohlo být zdůrazněno že grunty, tedy tzv. rustikální půda nebyla vlastnictvím sedláků, ale měli ji v dědičném nájmu. To byla právě podstata nevolnictví (které např. pan Kindl, neznalý věci, popírá).

Patent Marie Terezie z 3.2.1770 a obnovený patent Josefa II. z r. 1781 nařídil/umožnil sedlákům koupit si grunty do svého vlastnictví.

Z podmínek kupní smlouvy uvedu jen dvě: majitel nesměl grunt dělit, ale mohl ho prodat jako celek; za neplnění povinnosti vůči vrchnosti mohl být poddanému statek exekučně zabaven.

1 0
možnosti
Foto

U nás bylo nevolnictví zrušeno až koncem r. 1989. ;-D

4 0
možnosti
Foto

U nás nevolnictví nebylo. Byla robota. Ke konci 17. století ustálila na třech dnech práce v týdnu, tedy na sto padesáti dnech do roka. K hlavním robotním činnostem patřily veškeré polní práce kromě žatvy (ta bývala obvykle placená, na rozdíl od orby, vláčení, výsevu, okopávání, sklizně a sušení sena). Kromě toho se poddaní běžně podíleli na údržbářských a renovačních pracích na statku, při opravě cest, mostů, hospodářských budov.sedlák kupříkladu mohl namísto sebe poslat na panské svého čeledína. Ležela-li na statku, kde pracovalo dejme tomu 10 lidí, povinnost sto padesáti robotních dnů ročně, tak to znamenalo, že sedlák dal stopadesátkrát do roka k dispozici potah s kočím. A měl svoje odpracováno. V žádném případě nedřela na panském celá rodina, i když to byla rodina poddanská. Když byly kupříkladu žně a bylo zapotřebí každé ruky, tak každá pracovní síla byla placena obvyklou a běžnou tenkrát sazbou, přičemž práce potahu se hodnotila asi trojnásobně výš. Což vypadá, že robotní podmínky zase tak moc kruté nebyly. Obě strany tenkrát chápaly vztah jako samozřejmý, spravedlivý a jednou provždy daný.

0 1
možnosti
LH

Hmm a pro se rušilo

Patent o zrušení nevolnictví z 1. listopadu 1781

3 0
možnosti
  • Počet článků 273
  • Celková karma 31,86
  • Průměrná čtenost 2433x
Jsem historik a dělám šlechtu a osvícenství. Nejnověji jsem napsal knihu 1.11.1781. Zrušení nevolnictví (2022). Moje pojetí dějin je vyjádřeno v knize "Habsburkové 1740-1918. Vznikání občanské společnosti." (2016), která ukazuje, že historie našich občanských svobod začíná dlouho před rokem 1918. Od osvícenské, ani liberální Evropy jsme nebyli izolováni.