Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chtějí vůbec Romové demokracii?

18. 10. 2013 11:00:05
Nepatřičná otázka? To si nemyslím. Napadla mě, když jsem nedávno byl nucen vyslechnout několikahodinovou řečnickou masáž romských aktivistů na jednom vzdělávacím semináři pro střední školy. Tématem byla otázka demokracie.

Nebudu teď rozebírat poněkud účelový pohled romských aktivistů na dějiny a na lidská práva. Jen na okraj poznamenávám, že Romové jsou údajně 600 let utlačováni bílou rasou (tj. Čechy??), že jsou na ně v Čechách pořádány pogromy, že jsou zotročováni podobně jako američtí černoši, že v Budějovicích prý vznikají pogromy i kvůli „drobné chybičce“, že pogromy v Čechách neberou konce a Romům nezbývá než čekat na zimu, neboť jen ta zabrání novému holokaustu...

Zastavit se chci spíš u jiného momentu. Mluvčí proslulé Agentury pro začleňování v jednu chvíli napsal na tabuli: Jižní Čechy – 2012 – 2013.

Načež se morálně drtivým pohledem obrátil do publika a sdělil posluchačům, že studenti v jižních Čechách demonstrovali v předchozím roce proti komunistům, ale – táže se – jak to, že se nikdo z nich neozval proti pogromům, ke kterým prý došlo v Českých Budějovicích letos v létě?

Ponechávám stranou otázku, zda začleňující agent ve svém tvrzení uvádí správná fakta. Chci ale poukázat na to, že se vnucuje protiotázka: Jak to, že se jihočeští Romové v roce 2012 nepřipojili k demonstracím proti komunistické straně? Proč jim nevadilo, že vzdělávání v jihočeském kraji bylo svěřeno do rukou KSČM? Že by jim nezáleželo na kvalitě ani na obsahu veřejného vzdělání?

Jde opravdu o lidská práva?

Myslím, že tohle je myšlenka, která jde k jádru věci. Romové ani romští a tzv. proromští aktivisté nikdy nespojují svoje obvinění či požadavky s obecnými principy demokracie. Vždycky požadují jen něco pro Romy, nikdy jim nejde o společné hodnoty (např. kvalitní školství), ani o dodržování obecných principů (např. dodržování práva). Těžko pak může někdo věřit, že domýšlejí obecné důsledky své kritiky či svých požadavků.

Asi řeknete, že přeci stačí, když se hlásí k lidským právům, protože respekt k lidským právům přece odlišuje demokratický stát od totalitního. Jenže lidskými právy se oháněly i komunistické totalitní státy, které měly ve svých ústavách dokonce delší seznamy práv, než leckterá demokratická země a ještě tvrdily, že jejich pojetí je lepší, protože je mají „materiálně zabezpečené“. Lidskými právy se ohánějí nejrůznější extrémistické i teroristické organizace, zkrátka – jak pravil polský filozof Leszek Kolakowski – jazykem lidských práv lze obhájit cokoliv. Vždyť i Hitler se oháněl právem na sebeurčení.

Každý Rom je morální autorita

Na zmíněném semináři jsem si uvědomil, že nás lenost uvažovat dovedla k jinému extrému. Romům a romským aktivistům se propůjčila božská autorita jakýchsi „přirozeně dobrých divochů“, kteří mají v morálních otázkách vždy pravdu, ať už říkají sebevětší nesmysly. I v nich samotných vyvolal tento postoj přesvědčení, že o otázkách lidských práv a demokracie mohou poučovat , aniž si o nich něco zjistí. Hlavní je přece bojovat, bojovat proti rasismu, proti fašismu... Ale ve jménu čeho, prosím pěkně? Bojovat proti špatné věci ještě neznamená, že bojuju za něco dobrého.

Vážně, chtějí Romové demokracii? Ptám se, protože svatý boj za romskou věc pomalu přerůstá v delegitimizační kampaň proti České republice jako rasistickému státu a v masové obviňování českého obyvatelstva z rasismu. Dává svatý boj proti rasismu právo lhát a právo nepravdivě obviňovat? Jak si romští aktivisté představují uspořádání nerasistické České republiky, kde nebude údajných pogromů? Má se obyvatelstvo rozdělit na rasy a národnostní menšiny a každé přidělit matematicky nějaká její specifická práva?

Myslím, že o postoji Romů k demokracii vypovídají spíše některé činy. Na příklad to, že někteří jsou ochotni prodat svůj hlas ve volbách za 100,- Kč. Problém samozřejmě není cena, ale o to, že je někdo ochoten prodat výkon svého občanského práva – to je stejné, jako kdyby řekl, že mu na něm nezáleží. Jiný příklad byly případy těch Romů, kteří v Kanadě a Anglii žádali o politický azyl. Co tam asi říkali o České republice? Asi tam neřekli, že přicházejí z demokratické ale chudé země, která má sice sociální problémy, ale stát je založen na respektu k lidským právům, která mají stejnou platnost pro všechny. Jiným případem je školní docházka – u nás je to jediná občanská povinnost zakotvená v Listině práv. Mluví romští aktivisté s Romy o těchto obecných otázkách?

Autor: Ivo Cerman | pátek 18.10.2013 11:00 | karma článku: 48.21 | přečteno: 21682x

Další články blogera

Ivo Cerman

Proč má Marie Terezie málo pomníků?

V sobotu 13. 5. se bude v 16.00 klást základní kámen pomníku Marie Terezie v Praze. Co se počtu pomníků týče, panovnice daleko zaostávala za svým synem Josefem II. Bylo to popularitou?

13.5.2017 v 13:00 | Karma článku: 10.88 | Přečteno: 429 | Diskuse

Ivo Cerman

Casanova věřil v Boha, ale trochu jinak....

Ve chvíli všeobecného úpadku evropských hodnot nás může zachránit jen filozofie člověka, který to s láskou myslel vážně...

25.3.2017 v 19:28 | Karma článku: 11.57 | Přečteno: 460 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Leoš Zatloukal

Rozvíjení řešení „úzkým“ a „širokým“ způsobem

V tomto zamyšlení bych se chtěl vrátit k zásadnímu tématu „řešení problémů“ (ve smyslu odstraňování či nápravy) a „rozvíjení řešení“ (ve smyslu společného vytváření něčeho nového, změny).

21.10.2017 v 23:42 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 32 | Diskuse

Hatem Berrezouga

Ať jde pravda a láska do ...

Blahopřeji většině českého národa k volbám. „ZDAR Tobě Česko! Ještě jedno jsi vzdoroval času zlobě, jak odolals věky bouřím všem!“

21.10.2017 v 23:27 | Karma článku: 10.62 | Přečteno: 323 |

Jiří Růžička

Naštvaní lékaři ještě zdaleka neřekli svoje poslední slovo

Praktičtí lékaři svou stávkou opět obnažili ránu, kterou krvácí naše zdravotnictví. Obávám se ale, že tentokrát rána začne hnisat a lékaři přitvrdí.

21.10.2017 v 21:48 | Karma článku: 5.26 | Přečteno: 175 | Diskuse

Ervín Dostálek

Kam až došla fraška z veřejnoprávního kanálu a soustředěný permanentní atak i prasárna?

Počátkem června já, psavec evropypoznávacích blogů, poprvé "smočil péro"v otázce politické:"Co je tohle za prasárnu" k příloze-pamfletu novin Žlutá republika.Pak jsem se ozval na přelomu prázdnin k ataku a frašce v TV. A co dnes?

21.10.2017 v 21:42 | Karma článku: 13.70 | Přečteno: 757 | Diskuse

Oto Jurnečka

Nějak bylo, nějak bude a já myslím že takhle:

Zkusím trochu předcházet událostem a zaprognostikovat si jak dopadne povolební vyjednávání. Jsem přesvědčen, že řešení je blíž, než bychom z výroků zúčastněných hádali.

21.10.2017 v 21:06 | Karma článku: 14.57 | Přečteno: 529 | Diskuse
Počet článků 140 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2304

Jsem historik, píšu knihy, čtu knihy a pořád někam jezdím.Naposledy jsem vydal knihu "Habsburkové 1740-1918. Vznikání občanské společnosti." (2016), která ukazuje, že historie našich občanských svobod začíná dlouho před rokem 1918. Od osvícenské, ani liberální Evropy jsme nebyli izolováni. 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.