Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mýty o filozofii lidských práv

18. 12. 2013 10:05:20
Také politik M. Bednář využil nedávné polemiky kolem mého článku o Patočkovi, aby se veřejnosti připomenul coby významný politický filozof. Nebudu reagovat na osobní urážky v jeho článku Filozofie a publicistický žvást z 4.12. v LN. (na aktualne.cz 11.12.) Rád bych ale uvedl na pravou míru to, co říká o filozofii lidských práv.

Bednář mi vyčítá, když tvrdím, že „mezinárodní úmluvy o lidských právech nevycházejí z Kanta, ani z žádné jiné jednotící filozofické koncepce.“ Redakce bez mého vědomí změnila větu na „z díla žádného jiného filozofa.“ Řeč je o mezinárodním paktu o občanských a politických právech a paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech z roku 1966. Tyto moderní úmluvy skutečně nejsou vyjádřením myšlenek jednoho filozofa, ale výsledkem vyjednávání. Naopak, Bednář zastává odvážný názor, že vycházejí z údajné filozofie lidských práv Thomase Jeffersona, kterou prý vyjádřil v Deklaraci nezávislosti.

Deklarace nezávislosti vysvětluje jen to, že americké kolonie se odtrhávají od Velké Británie, aby uchránily „nezcizitelná práva“, což jsou život, svoboda a usilování o štěstí. Americká historiografie už dávno prokázala, že tato koncepce vycházela z díla švýcarského právníka J. J. Burlamaquiho, od něhož ji Jefferson převzal.

Bednář však s obdivuhodnou jistotou tvrdí, že Deklarace „zjevně vychází z formulace podané britským osvícenským filozofem Johnem Lockem v jeho klasickém díle „Druhé pojednání o vládě“. Jenže v Lockově díle se nikde nevyskytuje právo usilovat o štěstí a hlavně: Locke ještě neznal myšlenku všeobecných rovných a nezcizitelných práv. S tou přišel až německý osvícenec Christian Wolff. Locke tvrdil jen to, že každému člověku náleží jeho „vlastnictví“, jež zahrnuje život, svobodu a majetek.

Mimochodem s následností Locka, Rousseua a Kanta to nebylo tak jednoduché, jak tvrdí Bednář. Rousseau nepřebírá Lockovu myšlenku „vlastnictví“. A Kant zase považoval za jediné lidské právo svobodu, jež se snáší se svobodou ostatních. Tato otázka však souvisí s jeho filozofií práva...

Deklarace nezávislosti neposkytuje ani odpověď na svízelnou otázku zdůvodnění lidských práv, protože je považuje za „samozřejmé pravdy“. Dnes se tato otázka za samozřejmou nepovažuje, a protože není snadné lidská práva filozoficky zdůvodnit, stává se, že se snižují na úroveň kazuistiky, s jejíž pomocí lze ospravedlnit cokoli. Jsou všechna pojetí lidských práv správná? Řekl-li jsem, že lidská práva jsou nástroj, mínil jsem tím to, že je důležité ptát se na onu jednotící filozofickou myšlenku, z níž ten či onen katalog lidských práv vychází.

Bednářův výklad místo toho nabízí jen mýtus, že všichni významní myslitelé novověku se zabývali lidskými právy a že všechny koncepce lidských práv jsou správné. Víra v takové mýty však paradoxně napomáhá tomu, proti čemu Bednář údajně bojuje: instrumentalizaci lidských práv.

Autor: Ivo Cerman | středa 18.12.2013 10:05 | karma článku: 14.38 | přečteno: 588x

Další články blogera

Ivo Cerman

Proč má Marie Terezie málo pomníků?

V sobotu 13. 5. se bude v 16.00 klást základní kámen pomníku Marie Terezie v Praze. Co se počtu pomníků týče, panovnice daleko zaostávala za svým synem Josefem II. Bylo to popularitou?

13.5.2017 v 13:00 | Karma článku: 10.88 | Přečteno: 429 | Diskuse

Ivo Cerman

Casanova věřil v Boha, ale trochu jinak....

Ve chvíli všeobecného úpadku evropských hodnot nás může zachránit jen filozofie člověka, který to s láskou myslel vážně...

25.3.2017 v 19:28 | Karma článku: 11.57 | Přečteno: 460 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Leoš Zatloukal

Rozvíjení řešení „úzkým“ a „širokým“ způsobem

V tomto zamyšlení bych se chtěl vrátit k zásadnímu tématu „řešení problémů“ (ve smyslu odstraňování či nápravy) a „rozvíjení řešení“ (ve smyslu společného vytváření něčeho nového, změny).

21.10.2017 v 23:42 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 32 | Diskuse

Hatem Berrezouga

Ať jde pravda a láska do ...

Blahopřeji většině českého národa k volbám. „ZDAR Tobě Česko! Ještě jedno jsi vzdoroval času zlobě, jak odolals věky bouřím všem!“

21.10.2017 v 23:27 | Karma článku: 11.00 | Přečteno: 323 |

Jiří Růžička

Naštvaní lékaři ještě zdaleka neřekli svoje poslední slovo

Praktičtí lékaři svou stávkou opět obnažili ránu, kterou krvácí naše zdravotnictví. Obávám se ale, že tentokrát rána začne hnisat a lékaři přitvrdí.

21.10.2017 v 21:48 | Karma článku: 5.26 | Přečteno: 175 | Diskuse

Ervín Dostálek

Kam až došla fraška z veřejnoprávního kanálu a soustředěný permanentní atak i prasárna?

Počátkem června já, psavec evropypoznávacích blogů, poprvé "smočil péro"v otázce politické:"Co je tohle za prasárnu" k příloze-pamfletu novin Žlutá republika.Pak jsem se ozval na přelomu prázdnin k ataku a frašce v TV. A co dnes?

21.10.2017 v 21:42 | Karma článku: 13.70 | Přečteno: 757 | Diskuse

Oto Jurnečka

Nějak bylo, nějak bude a já myslím že takhle:

Zkusím trochu předcházet událostem a zaprognostikovat si jak dopadne povolební vyjednávání. Jsem přesvědčen, že řešení je blíž, než bychom z výroků zúčastněných hádali.

21.10.2017 v 21:06 | Karma článku: 14.57 | Přečteno: 529 | Diskuse
Počet článků 140 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2304

Jsem historik, píšu knihy, čtu knihy a pořád někam jezdím.Naposledy jsem vydal knihu "Habsburkové 1740-1918. Vznikání občanské společnosti." (2016), která ukazuje, že historie našich občanských svobod začíná dlouho před rokem 1918. Od osvícenské, ani liberální Evropy jsme nebyli izolováni. 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.