Zbourali i sochu Abrahama Lincolna

14. 10. 2020 10:57:14
Revolucionáři v Portlandu zavrhli památku prezidenta, který zrušil otroctví. Jaký má smysl přepisování dějin a zavrhování civilizace, která zničila otroctví?

Nedělní útok revolucionářů v Portlandu, ve státě Oregon, se vymkl dosavadnímu vývoji. Dav asi 300 osob v neděli 11. 10. 2020 cíleně ničil americkou historii. Zbourali sochy prezidentů Abrahama Lincolna a Theodora Roosevelta, a poté napadli i muzeum místní Americké historické společnosti. Po příjemně stráveném kulturním odpoledni vymlátili okna v přízemí budovy a zničili expozice v přízemí.

Soud nad euroamerickou civilizací

Myslím, že tato drobná událost by neměla zapadnout. Česká média o ní tradičně mlčela, takže v českém divákovi nadále přetrvává pocit, že americká kulturní revoluce zavrhuje špatné stránky amerických dějin, zejména otroctví, a prosazuje to dobré. Ve skutečnosti ovšem tato kulturní revoluce sleduje spíš anarchisticko-rasistický program, kdy z euroamerické civilizace zavrhuje zejména počiny vedoucí k vývoji liberálního státu a rasisticky to zdůvodňuje bělošskou barvou pleti historických aktérů. Podle jejich rasistických představ barva pleti determinovala úmysl a běloch byl zloduchem, zatímco dobro vzešlo jen od osob s údajně barevnou pletí.

Dřív revolucionáři útočili na sochy jižanských generálů, jižanských politiků, ale taky na sochy Kryštofa Kolumba za to, že objevil Ameriku, čímž prý od začátku chtěl provozovat obchod s africkými otroky. A taky od začátku chtěl vyhladit indiány. Už v letošním roce 2020 vedl export protestů k tomu, že na ostrovech Martinique a Gouadeloupe dav zboural sochy Viktora Schoelchera, který ve skutečnosti prosadil zrušení otroctví ve francouzských koloniích v roce 1848. Neudělali to z neznalosti. Věděli, kdo to byl. Vadilo jim, že prý je připomínán běloch. Měli se prý MÍSTO něj připomínat černošští bojovníci proti otroctví. Už tenkrát jsem si ale říkal, že zapírání existence někoho jako byl Schoelcher povede k mylné představě, že francouzská či celá evropská civilizace byla skutečně jaksi celá jednotně za otroctví. Vymaže z dějin informaci o tom, že v řadách evropské civilizace existovali lidé, kteří prosadili jeho zrušení. Pokud je tématem současných diskuzí celkový soud nad evropskou civilizací, tak tak je taková informace dosti podstatná.

Odkud vzešel abolicionismus?

V případě Abraham Lincolna je to podobné. Nezbourali ho z neznalosti. Podnětem měl být „Indigenous Day of Rage“ a revolucionáři tentokrát hodnotili prezidenta pro změnu na základě událostí spojených s indiánskými válkami. Mělo jít o popravu 38 Siouxů v roce 1862. (Podotýkám, že pak by bylo třeba zavrhnout i Siouxe, kteří vedli proti ostatním kmenům vyhlazovací války, nebo příslušníky těchto kmenů, jako byli Čerokíjové, kteří pak americkým vojákům pomáhali. Čerokíjové bojovali i na straně jižanské konfederace...)

Ale zpět k Lincolnovi. Je to snaha vymazat z veřejné sféry připomínku prezidenta, který zrušil otroctví a tím i připomínku toho, že samy USA abolici prosadily, a to dokonce bojem i proti vlastním lidem. Tady si asi řeknete, že přeci rušily něco, co samy vynalezly, ale to není pravda. Otroctví existovalo v mnoha kulturách po celém světě – v Africe, muslimských zemích, v Číně. V Rusku existovalo nevolnictví až d roku 1861 a bylo zrušeno jen za cenu bolestivých náhrad původním pánům.

Jen z USA a Velké Británie vzešlo ale abolicionistické hnutí za zrušení otroctví nejen u nich, ale na celém světě. Ve zvláštním tandemu těchto dvou zemí hrála ze začátku roli snaha si navzájem škodit, ale to k historii patří. To je součástí reálných mechanismů, které v civilizaci působí. Už před Lincolnem vysílali američtí prezidenti válečné lodě k africkým břehům, aby tam zasahovaly proti obchodníkům s otroky. Závazek zrušit mezinárodní obchod s otroky byl vtělen do Ústavy USA.

Bylo Lincolnovi otroctví lhostejné?

Boj proti otroctví byl rozhodující i při vypuknutí americké občanské války, kterou vedl Lincoln. Naše komunistické dějepisectví nás učilo, že ne, že otroctví bylo až účelově využito, když se Severu nedařilo a bylo třeba získat na svou stranu otroky, aby se oslabil Jih. I současní revolucionáři v USA říkají něco podobného. Ale není to pravda. Válka vypukla kvůli sporu o to, jaká bude unie, ale ten spor se týkal otázky, zda bude celá unie otrokářská, nebo zda se svobodný sever ubrání expanzi.

Od začátku nezávislosti USA se totiž federální vláda snažila zabránit tomu, aby nově vznikající státy na Západě byly otrokářské. Z různých i mezinárodních důvodů, které vám nebudu vypočítávat, se to nedařilo absolutně, ale hledaly vždy nové cesty. Ale po narušení missourského kompromisu to vypadalo, že se otrokářství prosadí a převáží. V roce 1854 prosadil Stephen Douglas z Demokratické strany, že o otrokářském charakteru nových států budou rozhodovat jejich obyvatelé sami, a tím předchozí kompromisy zcela anuloval. Proti tomu vznikla ve stejném roce nová Republikánská strana, za kterou kandidoval Lincoln.

Proti otroctví mluvil Lincoln už ve svých předvolebních projevech, ne až za války. Poprvé to bylo za projevu v Peorii v říjnu 1854. Tehdy řekl, že trvání otroctví dělá z americké demokracie pokrytectví. Postoj k otroctví byl hlavním tématem jeho předvolebního duelu se Stephenem Douglasem v roce 1858, kdy šlo o volby do senátu. Byl to stejný demokrat Douglas, který anuloval kompromisy. Tehdy Lincoln prohrál, přesto nezměnil téma. Ve slavném projevu House Divided zdůraznil, že takto rozdělená unie nemůže dál existovat. V projevu v Cincinatti v roce 1859 znovu řekl, že otroctví je špatné a mělo by být zrušeno v celé unii. S tímto heslem byl v roce 1860 zvolen prezidentem USA, a proto se od unie odtrhly jižanské státy. Kvůli tomu pak začala občanská válka, v níž padlo asi 650 tis lidí.

Zrušení otroctví a obchodu s otroky

Ve slavné Proklamaci o emancipaci z roku 1862 (platné od 1863) osvobodil otroky pouze ve státech konfederace, ale netýkala se těch několika otrokářských států, jež zůstaly v unii. V 13. dodatku k Ústavě USA z roku 1865 ale bylo otroctví zrušeno úplně a bylo to prosazeno. Zatímco USA zakázaly dovoz otroků už v roce 1807 a otroctví zrušily z vlastní vůle v roce 1865, „barevná“ Brazílie zakázala otroctví až na britský nátlak v roce 1888.

Zrušení celosvětového obchodu s otroky bylo třeba prosadit proti Španělsku a Portugalsku, proti novým státům Jižní Ameriky dále i proti muslimským a domorodým obchodníkům s otroky v Africe, na Sahaře a v Indickém oceánu, a to trvalo mnohem déle. Celosvětový útlum obchodu s otroky se podařilo uskutečnit díky nátlaku Velké Británie, která si proti ostatním státům vybojovala námořní mocí právo kontroly jejich lodí. Obchod byl vymýcen až roku 1890, kdy byla Osmanská říše přinucena Brity přistoupit k bruselským dohodám. Ale rozhodující byla vojenská moc koloniálních mocností – Británie, Francie i Itálie. To je další paradox.

Abraham Lincoln skutečně proti otroctví bojoval, vedl za tento cíl skutečnou válku, a zrušení otroctví bylo pro něj cílem od začátku. Nebyla to až nějaká taktická léčka, která ho napadla během občanské války. V jeho případě šlo paradoxně o přímočarý výsledek úmyslu, takže by vyhovoval i zjednodušenému chápání dějin, které prosazují současní „kulturní revolucionáři“. Nebourají pomníky civilizace, která by otroctví vymyslela, ale civilizace, která ho zničila. Myslí si, že od jejich „dobrého úmyslu“ povede přímá cesta k dobrému výsledku, ale nebude to tak.

Autor: Ivo Cerman | středa 14.10.2020 10:57 | karma článku: 35.92 | přečteno: 964x

Další články blogera

Ivo Cerman

V čem se antiizraelská petice z 6. 2. mýlí

Podívejme se, jak se to má s mezinárodním právem, a posuďme, zda se Izrael ve válce dopouští genocidy.

15.3.2024 v 11:59 | Karma článku: 27.33 | Přečteno: 723 | Diskuse

Ivo Cerman

Rozbor signatářů antiizraelské výzvy z 6. února (doplněno o reakci)

Zkusme si za jména doplnit instituce, kde signatáři působí. Zjistíme organizační zázemí levicového "antiizraelského hnutí".

5.3.2024 v 10:10 | Karma článku: 35.79 | Přečteno: 1679 | Diskuse

Ivo Cerman

Když Erasmus Rotterdamský bránil svobodu proti luteránům

Podle školního dějepisu byla reformace krokem k moderně, ve skutečnosti bránil lidskou svobodu spíš katolický kněz Erasmus Rotterdamský.

27.1.2024 v 14:10 | Karma článku: 17.03 | Přečteno: 292 | Diskuse

Ivo Cerman

Překvapivá obvinění Izraele v pořadu Máte slovo!

Výsledkem pořadu Máte slovo bylo další obvinění Izraele z vraždění dětí a pohádka o dobrotivé vládě Hamásu v pásmu Gazy.

23.10.2023 v 7:04 | Karma článku: 45.94 | Přečteno: 9239 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Ladislav Pokorný

Vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že v Česku se už žije líp

Pan premiér se v médiích opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost by však bylo vhodné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou.

28.3.2024 v 16:51 | Karma článku: 33.84 | Přečteno: 573 | Diskuse

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 29.31 | Přečteno: 1976 | Diskuse

Jan Ziegler

Komunistický guru Marx byl vykořisťovatelem a hrubým člověkem

Na zakladateli vědeckého socialismu toho nebylo moc vědeckého a dělníky vůbec nemusel. Viděl v nich pouze nástroje (užitečné idioty), které svrhnou kapitalismus. Nenáviděl Židy a Slovany včetně Čechů.

28.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 16.77 | Přečteno: 285 | Diskuse

Rudolf Pekař

Bacha na sváteční cyklisty

Začátek jara přináší nejen kvetoucí přírodu, ale také návrat cyklistů na silnice. Bohužel, spolu s nimi se objevují i tzv. sváteční cyklisté, kteří se chovají neopatrně a nezodpovědně.

28.3.2024 v 12:17 | Karma článku: 6.31 | Přečteno: 208 | Diskuse

Tomáš Vodvářka

Velký pátek jako příležitost

Už několik let je v "portfoliu" státních svátků i Velký pátek, který by mohl být vhodnou příležitostí k uvědomění si tzv. evropských hodnot, s nimiž se poslední léta mediálně žongluje.

28.3.2024 v 9:34 | Karma článku: 18.46 | Přečteno: 273 | Diskuse
Počet článků 273 Celková karma 26.72 Průměrná čtenost 2433

Jsem historik a dělám šlechtu a osvícenství. Nejnověji jsem napsal knihu 1.11.1781. Zrušení nevolnictví (2022). Moje pojetí dějin je vyjádřeno v knize "Habsburkové 1740-1918. Vznikání občanské společnosti." (2016), která ukazuje, že historie našich občanských svobod začíná dlouho před rokem 1918. Od osvícenské, ani liberální Evropy jsme nebyli izolováni. 

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...