Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Civilizace? Francie bojuje bez cíle

Francie nepřehodnotila zavrhování vlastní civilizace a vrhla se do boje bez cíle, který nemůže vyhrát. Je třeba si ujasnit, že svobody, stát a civilizace jsou dobrá věc. 

Původně jsem o společném počinu našeho časopisu Opera historica s francouzskými historiky osvícenství a s americkým historikem Danem Edelsteinem chtěl psát v úplně jiném kontextu, ale osud nás postavil během pár týdnů do úplně jiné situace.

Cesta k válce

Francouzská vláda, která dosud vedla spíš krajně levicovou politiku potlačování svobod, se náhle po veřejné popravě učitele dějepisu Samuela Patyho vrhla do radikálního boje s islámskou půlkou antidemokratické opozice. Jako by jim teprve teď došlo, že cílem islámo-gauchismu, jak se jim ve Francii říká, je změna systému. Ten obrat je radikální a Macronovo hnutí přitom připomíná militantního vegana, který se ze dne na den rozhodne bojovat za maso, o němž ale z vlastní zkušenosti nic neví. Macron se rozhodl pojmout boj za svobodu projevu velice nešťastně jako boj za právo hanět náboženství vulgárními karikaturami, tedy něco ničit a dávat průchod vlastním emocím, zatímco právo na svobodu projevu by mělo být chápáno jako právo občanů být informováni.

Obrat přišel navíc po několika letech intenzivního posunování mainstreamu k anarchistické krajní levici, které bylo ještě posilováno mezinárodními marketingovými kampaněmi, jež měly původ v USA. Zintenzivňování boje proti státu začalo už s migrační krizí roku 2015, pokračovalo s hnutím za klima v letech 2018-2019 a na něj navázalo hnutí za odstranění policie v letošním roce. K tomu je třeba přidat vnitřní francouzský problém s hnutím žlutých vest a s Islámským státem, který vedl proti Francii neférovou teroristickou válku. Ta vedla k sérii drastických útoků na civilisty, které neskončily s porážkou Islámského státu. Žádná z těchto krizí nevedla k přehodnocení sebedestruktivního zavrhování vlastní civilizace, Francie dokonce i letos zcela slepě papouškovala americká obvinění proti policistům, ačkoliv ještě v loňském roce policisty vyčerpané bojem se žlutými vestami a s islámským terorismem obdivovala, a Macron jim sliboval odpočinek a vyšší plat. Ještě po Patyho vraždě podnikla 19. 10. 2020 skupina britských Pákistánců útok autem na policisty v Paříži. Kampaň za zabíjení policajtů, podporovaná americkými intelektuály, tím určitě nekončí. Mezi policisty se šíří sebevraždy, jsou vážně v krizi, a do toho přišla neutuchající krajní levice a veřejnoprávní média s vlnou demagogických obvinění z policejní brutality a la americaine.

Útoky na historiografii a svobodu projevu

Tato sebedestrukce se skutečně týkala i svobody projevu a historie. V historii byl pohled levicově orientovaných intelektuálů na vývoj po Francouzské revoluci destruktivní už předtím. Teď k tomu ovšem přidali velice nešťastnou snahu pojistit si svůj výklad dějin zákony, jejichž cílem bylo poroučet historikům a vytvořit základ pro žaloby. To byl Taubiřin zákon z roku 2001, který v podstatě nařizoval jednostranný výklad obchodu s otroky jako evropského zločinu, a zákon z 23. února 2006, který naopak nařizoval začlenit do výuky zmínku o pozitivní roli kolonizace. V kontroverzi, která pak nastala, se někteří chytili díla největšího francouzského historika globálního obchodu s otroky Oliviera Grenouilleau, a poukázali na to, že Taubiřin zákon implicitně zakazuje učit o otrokářství uvnitř Afriky a v muslimských zemích. Následovaly útoky a žaloby na zmíněného historika, které byly asi nejtragičtějším vrcholem boje proti svobodě bádání.

Macronova vláda přidala významný útok na svobodu projevu v podobě „Loi Avia“ (Aviin zákon) z června 2020. Jmenuje se po černošské poslankyni Macronova hnutí, která zákon navrhla. Cílem tohoto opatření má být zamezení šíření nenávisti a dětské pornografie na internetu, ale samozřejmě vychází vstříc krajnělevicové snaze zamezit šíření informací o dění, které nevyhovují úzce ideologickému obrazu světa. A tady jsme právě u role svobody projevu, kterou Macron nechápe. Ta nemá sloužit k tomu, aby se lidi vykřičeli, ale aby byli informovaní a mohli se pak podle toho rozhodnout jako občané a voliči.

Přemýšlejme o civilizaci, než ji zrušíme

My jsme nyní vystaveni intenzivní kampani za „zrušení evropské civilizace“, kterou je nám zároveň zakázáno poznat. Já se už dlouho, asi od roku 2011, snažím provádět věcný výzkum historie myšlenky lidských práv, ale kupodivu i v této klíčové kategorii narážím spíš na všeobecný nezájem.

V USA naopak řadu let převládá přístup, který sugeruje lidem, že právní myslitelé osvícenství vlastně vítězství lidských práv překáželi, protože důležité bylo odvrhnout myšlení a dát průchod citům. Teprve sentimentalismus 18. století prý přiměl lidi k poznání, že otroctví je špatná věc a teprve vítězství citů nad myšlenkami otevřelo cestu k vítězství lidských práv. Nedávno se tato tendence zúžila ještě v tom smyslu, že se chronologická hranice vítězství citů posunula do 70. let 20. století, takže bylo i celé osvícenství (včetně Francie) prohlášeno za irelevantní.

Když jsem viděl, že i můj oblíbený historik, jeden z nejinteligentnějších účastníků debat, Dan Edelstein ze Stanfordu, uplatnil ve své nové knize The Spirit of Rights tento obrat k citům, vyjádřil jsem mu svou lítost nad tímto vývojem a navrhl mu, abychom o tom udělali debatu v našem časopise Opera historica. Doufal jsem, že bude souhlasit, jelikož se v knize zároveň snaží doložit, že francouzské osvícenství nebylo tak irelevantní, jak dnes tvrdí historici soudobých dějin. Dan souhlasil. Přizvali jsme k tomu významné francouzské historiky, mimo jiné zmíněného Oliviera Grenouilleau, který tady zhodnotil Danovy názory na abolici otroctví. Jelikož se debatuje o tom, jestli Francouzská deklarace práv z roku 1789 přeci jen neměla francouzské kořeny, přizvali jsme taky jednoho z badatelů o fyziokratech, Thérence Carvalho. Existuje domněnka, že právě fyziokraté představují domácí zdroj francouzské myšlenky lidských práv.jsem se vyjádřil k tomu, že vše nelze vykládat jen skrz city, jelikož musíme také vědět něco o tom, v čem vlastně myšlenka rovných a všeobecných lidských práv spočívala. Těžko bojovat za něco, co ještě neexistuje, někdo to musel vytvořit, a to se neobešlo bez středoevropských myslitelů přirozeného práva.

Všechno je online na webu www.opera-historica.com.  Bdělý čtenář si všimne, že Dan zdůrazňuje ve své odpovědi význam katolické církve, která dala myšlence lidských práv metafyzické základy. To je bohužel další paradoxní rys americké debaty, panuje v ní zásadní příklon k zdůrazňování katolické církve a katolických myslitelů 20. století, jako byl Jacques Maritain, zatímco sekulární myšlení nenalézá obhájce. Tato tendence převládá u konzervativních myslitelů i akademických levičáků. Čím to je, nevím. Je v tom snaha převracet znaménka? Nebo snaha navazovat na náboženské myslitele tím, že si budeme hrát na zvěstovatele esoterických vyšších pravd? Nebo je to jen vina Johna Finnise a dominantního vlivu angličtiny v dnešním světě? Každopádně převládá představa, že sekularizace znamenala ztrátu jistot a zánik tradičních hodnot. V tom se paradoxně shodují konzervativní katolíci s muslimy. Momentálně není žádné organizované síly, žádné „sekulární církve“, která by tomu účinně oponovala. Francie se vrhá do boje s mnoha nepřáteli, ale nejdřív si musí ujasnit, za co bojuje. Co chce obhájit. Civilizace, kterou je třeba bránit, není zdrojem všeho zla, jak tvrdí krajní levice, ani vrahem morálních jistot, jak tvrdí náboženští konzervativci.

Autor: Ivo Cerman | neděle 1.11.2020 17:02 | karma článku: 16,38 | přečteno: 405x
  • Další články autora

Ivo Cerman

V čem se antiizraelská petice z 6. 2. mýlí

Podívejme se, jak se to má s mezinárodním právem, a posuďme, zda se Izrael ve válce dopouští genocidy.

15.3.2024 v 11:59 | Karma: 27,83 | Přečteno: 832x | Diskuse| Politika

Ivo Cerman

Rozbor signatářů antiizraelské výzvy z 6. února (doplněno o reakci)

Zkusme si za jména doplnit instituce, kde signatáři působí. Zjistíme organizační zázemí levicového "antiizraelského hnutí".

5.3.2024 v 10:10 | Karma: 35,84 | Přečteno: 1765x | Diskuse| Politika

Ivo Cerman

Když Erasmus Rotterdamský bránil svobodu proti luteránům

Podle školního dějepisu byla reformace krokem k moderně, ve skutečnosti bránil lidskou svobodu spíš katolický kněz Erasmus Rotterdamský.

27.1.2024 v 14:10 | Karma: 17,68 | Přečteno: 366x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Překvapivá obvinění Izraele v pořadu Máte slovo!

Výsledkem pořadu Máte slovo bylo další obvinění Izraele z vraždění dětí a pohádka o dobrotivé vládě Hamásu v pásmu Gazy.

23.10.2023 v 7:04 | Karma: 45,94 | Přečteno: 9325x | Diskuse| Média

Ivo Cerman

Obhájce terorismu na Fakultě humanitních studií UK

Stávkující humanistická fakulta chce prý peníze na „kvalitu“, ve skutečnosti za vaše peníze živí antisemitskou propagandu.

18.10.2023 v 9:32 | Karma: 37,16 | Přečteno: 1523x | Diskuse| Média

Ivo Cerman

Neříkal jsem, že učebnice má být národovecká, ale realistická

Hlavní autor učebnice mylně tvrdí, že jsem ji kritizoval z pozic „dojemné obrany češství“. To je ale nepochopení Jardo.

31.7.2023 v 11:01 | Karma: 18,94 | Přečteno: 569x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Propaguje nová učebnice dějepisu socialismus?

Nová učebnice soudobých dějin pro ZŠ by měla vychovávat občany pro stát, připravuje ale spíš komparsisty pro marketingové kampaně.

28.5.2023 v 11:58 | Karma: 22,19 | Přečteno: 832x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Kauza edukátorů na ÚSTR. Vážně je dějepis v ohrožení?

Ve sporu o ÚSTR je vše přesně naopak, než tvrdí média. Odchod rudých edukátorů z ústavu je možná dobrá věc.

22.4.2023 v 13:58 | Karma: 20,15 | Přečteno: 695x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Kunderův Unesený Západ. Co na to dnešní historik?

Patří Ukrajina na Západ? Pozor tento blog obsahuje nebezpečné informace, které jste se v dějepise neučili!

10.4.2023 v 9:09 | Karma: 29,27 | Přečteno: 995x | Diskuse| Kultura

Ivo Cerman

Co si lidé myslí o stávce filozofických fakult

Pořád si někdo z děkanů filozofických fakult myslí, že „stávka“ 28. 3. je dobrý nápad? Pak by si měli přečíst tohle.

23.3.2023 v 14:03 | Karma: 34,77 | Přečteno: 1280x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Historické objevy, které během covidu zapadly

Chodíval jsem kolem zavřených knihkupectví a bylo mi líto, že o nových knížkách k dějinám raného novověku se nikdo nedozví.

19.2.2023 v 13:25 | Karma: 14,91 | Přečteno: 402x | Diskuse| Kultura

Ivo Cerman

Kdo odvrátil migrační pohromu? Babiš to nebyl

Přivlastňuje si zásluhy Tomáše Haišmana, ve skutečnosti Babiš odpůrce otevřených hranic nikdy nepodpořil.

27.1.2023 v 13:40 | Karma: 19,94 | Přečteno: 575x | Diskuse| Politika

Ivo Cerman

Z historie atentátů na Babiše

Jde o starý trik, který marketingoví odborníci moudrého gubernátora opakují už řadu let. Neskočte mu na to!

22.1.2023 v 13:13 | Karma: 28,96 | Přečteno: 907x | Diskuse| Politika

Ivo Cerman

„Tati, to bude Babiš bojovat sám se sebou?“

Jak děti reagovaly na Babišův předvolební billboard. Jeho mediální obraz přeci nedává smysl! Prý tu vlastně nevládl on, ale nějací "mocní"?

13.1.2023 v 11:07 | Karma: 25,25 | Přečteno: 719x | Diskuse| Politika

Ivo Cerman

Jak jsem hledal ukrajinské dějiny svobody

Je Ukrajina nacionalistická, nebo demokratická? Zajímá ukrajinské historiky jen „nezávislost“, nebo i „práva a svobody“.

7.1.2023 v 13:35 | Karma: 22,05 | Přečteno: 878x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Od roku 1781 je normální být svobodný. Změní se to?

V nové knížce o zrušení nevolnictví ukazuji, jak se nesvoboda stala výjimkou z pravidla. V době postcovidové se nám to obrací.

17.12.2022 v 12:02 | Karma: 23,43 | Přečteno: 569x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Říkali, že v Čechách žádné nevolnictví neexistovalo

Podle progresivních osobností vděčíme za blahobyt otrokům a měli bychom platit reparace. Copak u nás žádné nevolnictví nebylo?

9.12.2022 v 15:28 | Karma: 28,07 | Přečteno: 837x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

5. Sametová revoluce už je vědecky vyvrácená

Pracovníci Ústavu pro soudobé dějiny AVČR vědecky vyvrátili, že Sametová revoluce znamenala revoluční změnu.

20.11.2022 v 17:07 | Karma: 31,61 | Přečteno: 1179x | Diskuse| Společnost

Ivo Cerman

Il Boemo pornografico

Komunisti dělali z Myslivečka revolucionáře, režisér Petr Václav z něj udělal Casanovu. Ale účast Collegia 1704 z něj dělají unikátní hudební film!

5.11.2022 v 9:39 | Karma: 24,61 | Přečteno: 652x | Diskuse| Kultura

Ivo Cerman

Demonstrace klimatických tyranů v Praze

I při demonstraci v Praze 21. 10. šlo o to státu něco nedemokraticky, přes hlavy občanů vnutit. Bude nám poroučet marketing?

21.10.2022 v 19:20 | Karma: 42,10 | Přečteno: 1813x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 273
  • Celková karma 27,12
  • Průměrná čtenost 2433x
Jsem historik a dělám šlechtu a osvícenství. Nejnověji jsem napsal knihu 1.11.1781. Zrušení nevolnictví (2022). Moje pojetí dějin je vyjádřeno v knize "Habsburkové 1740-1918. Vznikání občanské společnosti." (2016), která ukazuje, že historie našich občanských svobod začíná dlouho před rokem 1918. Od osvícenské, ani liberální Evropy jsme nebyli izolováni.