Zrušení českého nevolnictví ve světovém kontextu
Asi v dubnu jsem psal o tom, že letos na podzim uplyne 240 let od zrušení nevolnictví a že by mě zajímalo, zda si to naše média připomenou. Dnes už je ten den, dnes je 1. listopadu, takže už s jistotou víme, že se žádné připomínání nekoná.
Důvodů pro připomenutí by bylo víc. Díky opožděné kampani amerických levičáků proti americkému otroctví je téma těchto režimů osobní poroby znovu aktuální. Bohužel jako politická zbraň, protože novináři, hledající bezpracné dramatické příběhy, a aktivisti, kteří jim takové příběhy dodávají, pojali dějiny otroctví jako obžalobu evropské civilizace. Bez ohledu na to, že severoameričané převzali otroctví od Španělů, ti od Portugalců a ti od afrických náčelníků, kteří jim otroky dodávali. Kupodivu civilizace černé Afriky, ani islámské civilizace Blízkého východu, ani civilizace Dálného Východu američtí novináři neodsuzují, i když tam existovalo otroctví taky.
Zrušení otroctví prý bylo vytvořením otroctví?
Aby si američtí novináři nepřipadali hloupě, když opožděně bojují proti něčemu, co bylo zrušeno po krvavé občanské válce už roku 1865, přišli s tezí, že zrušení otroctví bylo teprve jeho vytvořením. Takže otroctví bylo vytvořeno roku 1865. Takže obtížný úkol DOOPRAVDY zrušit zrušené otroctví připadl americkým novinářům z New York Times, Huffington Post, CNN a dalších médií, v čemž jim ochotně napomáhá americká historická obec i její oficiální orgány. (Zejména končící editor American Historical Review Alex Lichtenstein.) Zvrácenou logiku těchto lidí popisuje americký historik Sean Wilentz z Princetonu v diskuzním fóru našeho časopisu Opera historica, který si můžete přečíst online. (vpravo v liště odkaz) To diskuzní fórum jsem uspořádal, abych poskytl odborníkům kriticky uvést novinářská alarmující tvrzení na pravou míru. Takže tohle byla jedna věc, kterou jsem letos udělal.
České nevolnictví ve světovém kontextu
Druhá věc, kterou jsem udělal, je, že jsem sedl a sám jsem napsal stručné dějiny abolice nevolnictví v českých zemích, aby se aspoň něco dělo. (Mělo by to vyjít v edici dny, které tvořily české dějiny v nakladatelství Havran.) Inspirovala mě k tomu právě četba prací o otroctví a abolicionismu, které se zcela jednostranně soustředí na otroctví v zámořských koloniích a ignorují existenci nevolnictví doma v Evropě. I když třeba v případě Dánska můžeme vidět, že postup státu v obou abolicích byl stejný.
Bohužel i při četbě vynikající a „završující“ práce Oliviera Grenouilleau o globální historii abolicionismu, jsem si uvědomil, že i on ignoruje fakt, že při rušení nevolnictví řada příčinných souvislostí jednoduše neplatí. Například jsme tu neměli žádné „nestátní“ abolicionistické hnutí. To byl výdobytek americké demokracie (a britské parlamentní demokracie). Na druhou stranu se u nás uplatnil ekonomický argument, že svobodná práce je efektivnější, než nucená, a to dávno před tím, než s podobným názorem přišli britští abolicionisti.
S tím souvisí i zásluhy ekonomické školy fyziokratů, kteří jsou oceňováni pro zásluhy v odstranění otroctví, ale nikdo z amerických kolegů nepřipomene jejich soustavnou kampaň proti nevolnictví ve východní Evropě. (S Danem Edelsteinem ze Stanfordu, jsem na to téma dělal diskuzní forum v OH 2020/1) A na nich je vidět, že odstranění nevolnictví začlenili do svého programu, až poté, co někteří z nich přímo působili v Polsku a Rusku, protože doma ve Francii vypadalo „servage“ úplně jinak!
Na druhou stranu se mi nepotvrdilo, že by u nás hrála nějakou zásadní roli teorie přirozeného práva a rovnosti, i když v poddanských patentech se stále argumentovalo tím, že to či ono se musí zavést kvůli „natürliche Billichkeit“ (přirozené slušnosti). To byl nouzový argument, kterým se vypomáhalo, když pro nějaké nové opatření nebyla opora v zákonech, ale k hlubším přirozenoprávním argumentům se nikdy nepřistoupilo. I u nás převážily hlavně ekonomické argumenty, když se po českém hladomoru let 1771-72 definitivně ukázalo, že merkantilistické omezování trhu je škodlivé. Ve své knize ale ukazuju, že tento argument byl vysloven už dřív. Na druhou stranu odstranění merkantilistických zákazů za Josefa II. nevedlo u nás k nastolení svobodného trhu (a fyziokraté sami odmítli uznat Josefinské reformy za fyziokratické.)
Nevolnictví jen v Čechách?
Co bylo ale při mezinárodním evropském srovnání nejpřekvapivější, je, že nevolnictví chápané jako připoutanost k půdě, existovalo asi jen u nás. V Rusku i Polsku (a do jisté míry i v Uhersku) totiž bylo možno prodávat nevolníky bez půdy, tedy obchod s lidmi. Z toho taky vyplýval „světový“ význam české reformy, protože u našich východních sousedů muselo „zrušení nevolnictví“ projít nejprve českou fází, tj, musela tam být nejprve nastolena důsledná připoutanost k půdě, což bylo vydáváno za humanitární opatření. Pak teprve mohlo přijít na řadu osobní osvobození. Překvapí vás, že se při tom skutečně odvolávali na příklad Slezska, resp. Čech.
V zemích, které byly součástí habsburské monarchie byl pak „český vzor“ uplatněn zcela úmyslně. Josef II. ale při svém rušení nevolnictví (v plurálu) přeskakoval tuto fázi a rovnou všude nastoloval osobní svobodu, čemuž říkal „rušení nevolnictví“. V podstatě šlo ale o zavedení jednotné soustavy oprávnění a svobod, které zavedl jednotně všude, i tam, kde žádné nevolnictví neexistovalo. (Neuspěl jen v Rakouském Nizozemí a Tyrolsku.). Josef II. tak vytvořil jednotné rakouské státní občanství, aniž ovšem užil tento pojem. Bohužel si rakouští kolegové tento všeobecný význam antinevolnické reformy neuvědomují…
Nezájem médií
...a taky jsem se snažil podnítit zájem médií. I když v tomto ohledu jsem si naděje nedělal, protože novověké dějiny naše média notoricky nezajímají, zajímá je jen 20. století. Nic více. Psaní té knížky jsem aspoň mohl mít sám pod kontrolou, tak jsem se tomu věnoval. Zkusil jsem kontaktovat vydavatele jistého popularizačního časopisu o historii, napsali mi, že mi někdo napíše, ale ten, kdo měl napsat, nenapsal… (A nebyl to ĎaS, ten nemá mou důvěru, z toho je pod vedením mgr Šorma dezinformační časopis.) ČRo2 připomněl abolici kupodivu 3. června 2021 v pořadu Toulky minulostí, a to pod matoucím názvem „konec člověčenství“.
Ale pro jistotu se zkusmo podívám, co vévodí našim médiím právě dnes, 1. listopadu 2021, abych jim nekřivdil. Jaká společenská témata nalezneme? Vypadá to, že vedle havárie lanovky na Ještědu zcela vévodí halloween. Ani nevím, v jaké rubrice bych to měl hledat, snad „Kultura“? Pro „civilizaci“ mají rubriku asi jen Lidovky, kde mají “Orientaci“ . Podívejme se: V Lidovkách je něco o objevení Ameriky před Kolumbem (aneb Přepište dějiny!) a Karel Havlíček Borovský (taky má výročí). A dvacátnictví. V „Nové orientaci“ v Foru24 je něco o tom, zda habsburská monarchie (v 19. století) byla žalářem národů.
Kdyby nebylo zrušení nevolnictví, nebylo by nic. Teprve tím začíná naše svoboda. Bohužel to našim médiím nestojí za připomenutí.
Ivo Cerman
V čem se antiizraelská petice z 6. 2. mýlí
Podívejme se, jak se to má s mezinárodním právem, a posuďme, zda se Izrael ve válce dopouští genocidy.
Ivo Cerman
Rozbor signatářů antiizraelské výzvy z 6. února (doplněno o reakci)
Zkusme si za jména doplnit instituce, kde signatáři působí. Zjistíme organizační zázemí levicového "antiizraelského hnutí".
Ivo Cerman
Když Erasmus Rotterdamský bránil svobodu proti luteránům
Podle školního dějepisu byla reformace krokem k moderně, ve skutečnosti bránil lidskou svobodu spíš katolický kněz Erasmus Rotterdamský.
Ivo Cerman
Překvapivá obvinění Izraele v pořadu Máte slovo!
Výsledkem pořadu Máte slovo bylo další obvinění Izraele z vraždění dětí a pohádka o dobrotivé vládě Hamásu v pásmu Gazy.
Ivo Cerman
Obhájce terorismu na Fakultě humanitních studií UK
Stávkující humanistická fakulta chce prý peníze na „kvalitu“, ve skutečnosti za vaše peníze živí antisemitskou propagandu.
Ivo Cerman
Neříkal jsem, že učebnice má být národovecká, ale realistická
Hlavní autor učebnice mylně tvrdí, že jsem ji kritizoval z pozic „dojemné obrany češství“. To je ale nepochopení Jardo.
Ivo Cerman
Propaguje nová učebnice dějepisu socialismus?
Nová učebnice soudobých dějin pro ZŠ by měla vychovávat občany pro stát, připravuje ale spíš komparsisty pro marketingové kampaně.
Ivo Cerman
Kauza edukátorů na ÚSTR. Vážně je dějepis v ohrožení?
Ve sporu o ÚSTR je vše přesně naopak, než tvrdí média. Odchod rudých edukátorů z ústavu je možná dobrá věc.
Ivo Cerman
Kunderův Unesený Západ. Co na to dnešní historik?
Patří Ukrajina na Západ? Pozor tento blog obsahuje nebezpečné informace, které jste se v dějepise neučili!
Ivo Cerman
Co si lidé myslí o stávce filozofických fakult
Pořád si někdo z děkanů filozofických fakult myslí, že „stávka“ 28. 3. je dobrý nápad? Pak by si měli přečíst tohle.
Ivo Cerman
Historické objevy, které během covidu zapadly
Chodíval jsem kolem zavřených knihkupectví a bylo mi líto, že o nových knížkách k dějinám raného novověku se nikdo nedozví.
Ivo Cerman
Kdo odvrátil migrační pohromu? Babiš to nebyl
Přivlastňuje si zásluhy Tomáše Haišmana, ve skutečnosti Babiš odpůrce otevřených hranic nikdy nepodpořil.
Ivo Cerman
Z historie atentátů na Babiše
Jde o starý trik, který marketingoví odborníci moudrého gubernátora opakují už řadu let. Neskočte mu na to!
Ivo Cerman
„Tati, to bude Babiš bojovat sám se sebou?“
Jak děti reagovaly na Babišův předvolební billboard. Jeho mediální obraz přeci nedává smysl! Prý tu vlastně nevládl on, ale nějací "mocní"?
Ivo Cerman
Jak jsem hledal ukrajinské dějiny svobody
Je Ukrajina nacionalistická, nebo demokratická? Zajímá ukrajinské historiky jen „nezávislost“, nebo i „práva a svobody“.
Ivo Cerman
Od roku 1781 je normální být svobodný. Změní se to?
V nové knížce o zrušení nevolnictví ukazuji, jak se nesvoboda stala výjimkou z pravidla. V době postcovidové se nám to obrací.
Ivo Cerman
Říkali, že v Čechách žádné nevolnictví neexistovalo
Podle progresivních osobností vděčíme za blahobyt otrokům a měli bychom platit reparace. Copak u nás žádné nevolnictví nebylo?
Ivo Cerman
5. Sametová revoluce už je vědecky vyvrácená
Pracovníci Ústavu pro soudobé dějiny AVČR vědecky vyvrátili, že Sametová revoluce znamenala revoluční změnu.
Ivo Cerman
Il Boemo pornografico
Komunisti dělali z Myslivečka revolucionáře, režisér Petr Václav z něj udělal Casanovu. Ale účast Collegia 1704 z něj dělají unikátní hudební film!
Ivo Cerman
Demonstrace klimatických tyranů v Praze
I při demonstraci v Praze 21. 10. šlo o to státu něco nedemokraticky, přes hlavy občanů vnutit. Bude nám poroučet marketing?
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 273
- Celková karma 27,04
- Průměrná čtenost 2433x
Seznam rubrik
- Politika - ČR, Evropa, USA
- Historie
- Antisemitismus
- Izrael - terorismus
- Média - Izrael, etika, politik
- Osobní
Oblíbené stránky
- Honest Reporting - kritika zpravodajství o Izraeli (USA, UK)
- camera.org - kritika zpravodajství o Izraeli (USA, UK)
- Library of Liberty - online klasikové politického myšlení
- Neviditelný Pes (pes demokracie?)
- medialnipes.cz - - náš pokus o monitoring českého zpravodajství
- Opera historica - dějiny raného novověku